سپتیک تانک چیست و چه کاربردی دارد؟
دوشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۴

سپتیک تانک چیست و چه کاربردی دارد؟

سپتیک تانک وسیله ای ساده و نه چندان بزرگ است که برای تصفیه فاضلاب در ساختمانها کاربرد دارد و ساختار آن طوری است که فاضلاب با ماندن درون آن تصفیه می شود. سپتیک تانک منبعی است که فاضلاب وارد آن شده و برای مدتی درون آن باقی می ماند و پس از گذشت زمان مورد نظر آب تصفیه شده و تمیز از آن خارج می شود. استفاده از سپتیک تانک در ساختمانها و مجموعه ها رونق زیادی دارد.

سپتیک تانک منبعی بزرگ است که برای تصفیه فاضلاب در ساختمانها کاربرد دارد و ساختار آن طوری است که فاضلاب با ماندن درون آن تصفیه می شود. سپتیک تانک منبعی است که فاضلاب وارد آن شده و برای مدتی درون آن باقی می ماند و پس از گذشت زمان مورد نظر آب تصفیه شده و تمیز از آن خارج می شود. استفاده از سپتیک تانک در ساختمانها و مجموعه ها رونق زیادی دارد و در مکانهایی که شبکه فاضلاب وجود ندارد می توان از این نوع روش تصفیه فاضلاب استفاده کرد. 

سپتیک تانک چیست؟

احتمالا واژه سپتیک تانک به گوشتان رسیده و این سوال در ذهنتان باشد که چطور فاضلاب درون سپتیک تصفیه می شود و اصلا چرا باید از سپتیک تانک استفاده کرد. اگر بخواهیم به طور ساده بگوییم سپتیک تانک ساده ترین و پرکاربردترین تصفیه خانه فاضلاب است که در بسیاری از ساختمان ها از آن استفاده می کنند. این  تصفیه خانه کوچک عمدتا برای تصفیه فاضلاب های انسانی (خانگی) به کار می رود و روشی مناسب برای دفع و تصفیه فاضلاب می باشد.

 همانطور که ذکر شد سپتیک تانک منبعی بزرگ است که فاضلاب درون آن جمع می شود و پس از مدتی فاضلاب جمع شده در آن تصفیه می شود و آب تمیز از آن خارج می شود که آن آب را می توان در طبیعت رهاسازی کرد و یا برای مصارف کشاورزی به کار گرفت. روش کار کلی سپتیک تانک به این صورت است.

سپتیک تانک چه کاربردی دارد؟

اما در خصوص روش تصفیه فاضلاب در سپتیک تانک باید گفت که فاضلاب پس از ورود به سپتیک به وسیله سیستم لوله کشی فاضلاب در آن باقی می ماند و فاضلاب درون آن ته نشین می شود و آب تمیز روی آن شناور می شود و به این صورت پس از مدتی آب تصفیه شده از آن خارج می شود. این تصفیه خانه کوچک برای استفاده در مکانهایی که امکان اتصال به شبکه فاضلاب را ندارند بسیار مناسب است. مکانهایی نظیر کارخانه ها، کارگاههای عمرانی، مجتمع های مسکونی و ... که تولید فاضلاب دارند و نیاز به تصفیه فاضلاب را نیز دارا می باشند.

موارد کاربرد سپتیک تانک

خواص مهم سپتیک تانک باعث شده این تصفیه خانه کوچک کاربردهای فراوانی داشته باشد. تصفیه فاضلاب های خانگی، بهداشتی و صنعتی جزء توانایی های سپتیک تانک بوده و باعث شده بسیاری از مجموعه ها از آن استفاده کنند. اما مواردی که می تواند دلیلی برای استفاده از سپتیک تانک باشد عبارتند از:

- تصفیه فاضلاب خانگی در ساختمانهایی که دسترسی به شبکه فاضلاب ندارند نظیر مناطق روستایی.
- پیش تصفیه فاضلاب بهداشتی مجموعه ها جهت تخلیه فاضلاب در شبکه فاضلاب یا رهاسازی در طبیعت
- حذف روغن و چربی های موجود در فاضلاب تولیدی رستوران ها جهت جلوگیری از پر شدن سریع چاه جذبی و یا جلوگیری از گرفتگی لوله های فاضلاب

روش کار سپتیک تانک

روش کار کلی سپتیک به این صورت است فاضلاب از لوله های ورودی وارد منبع می شود. منبع سپتیک تانک به دو منبع تقسیم شده است که عملیات تصفیه فاضلاب را مدیریت می کند. فاضلاب پس از ورودی به این بخش دچار تغییراتی می شود. مواد و ذرات اضافی و فاضلابی به جهت اینکه وزن بیشتری از آب دارند به سمت پایین حرکت می کنند و در کف مخزن ته نشین می شوند. روغن و چربی هم که وزن کمتری نسبت به آب دارند روی آب شناور می شوند.

تجمع فضولات در ته مخزن باعث می شود توده ای از لجن در کف مخزن ایجاد شود و فرصت رشد و تکثیر باکتری ها را نیز فراهم می کند. این عملیات (تکثیر باکتری ها) باعث می شود مواد آلاینده داخل فاضلاب تصفیه شوند و در نتیجه این فرایند مقدار زیادی بیوگاز از لجن ها تولید می شود. گاز تولید شده از داخل مخصوص گاز خارج می شود. و باقی مانده مواد به ادامه مراحل تصفیه می روند.

تخلیه سپتیک تانک

البته لازم به ذکر است که لجنهای کف مخزن به کلی تصفیه نمی شوند و همیشه مقداری از آن در کف منبع باقی می ماند که این امر باعث می شود پس از گذشت دو سال نیاز به تخلیه لجن ها وجود داشته باشد. همچنین باید گفت که هنگام تخلیه سپتیک نباید تمام لجن ها را تخلیه کرد زیرا عامل اصلی تصفیه فاضلاب باکتری های موجود در لجن هستند و لازم است پس از تخلیه مقداری لجن در کف سپتیک باقی بماند. تخلیه فاضلاب سپتیک تانک جزء خدمات شرکتهای تخلیه چاه به حساب می آید و برای این کار باید با آنها تماس بگیرید.

پس از طی مرحله اول پساب باقی مانده به مخزن دوم سپتیک تانک وارد می شود و در این مرحله روغن و چربی های باقی مانده داخل فاضلاب رقیق شده از طریق لوله خروجی مخصوص از سپتیک تانک خارج می شوند. 

نصب و راه اندازی سپتیک تانک

اگر تمایل دارید فاضلاب تولیدی خود را تصفیه کنید و می خواهید این کار را به وسیله سپتیک تانک انجام دهید می توانید با ما تماس بگیرید. شرکت خدمات فنی ایرانیان داری دانش فنی و تجربی نصب و راه اندازی انواع سپتیک تانک آمادگی خود را برای نصب این نوع از محصولات تصفیه فاضلاب برای شرکتهای صنعتی و  ارگانهای دولتی و غیره اعلام می کند. ما با استفاده از نیروهای متخصص و با تجربه روشی مناسب برای تصفیه فاضلاب ساختمان شما پیدا خواهیم کرد و برای این کار از سپتیک تانک و سیستمهای سپتیک نیز استفاده می کنیم. نصب و راه اندازی سپتیک تانک و چاه سپتیک را از ما بخواهید.

به این مطلب امتیاز دهید (امتیاز ۴.۸ از ۵ از مجموع ۴ رای)

اگر مشکلی در ساختمان خود دارید همین حالا با ما تماس بگیرید

شرکت خدمات فنی ایرانیان (خانه پاک) با بکارگیری تکنسین های حرفه ای و سرویس کاران با تجربه در لوله بازکنی و خدمات فنی ساختمان افتخار دارد بیش از ۱۵ سال در کنار شما همشهریان تهرانی بوده است و هم اکنون آماده خدمت رسانی به تمام مناطق ۲۲ گانه تهران می باشد. لوله بازکنی ارزان با دستگاه مخصوص، تخلیه چاه فوری، نصب توالت و اتصالات آن، تبدیل توالت فرنگی به توالت ایرانی و ... برخی از خدمات متنوع ما می باشد.

در صورتی که مشکلی در تاسیسات ساختمان شما بوجود آمده با ما در میان بگذارید تا ضمن ارائه مشاوره رایگان مشکل شما را نیز حل کنیم.

خدمات ۲۴ ساعته: ۰۹۱۲۸۴۸۶۱۷۰