رفع گرفتگی لوله با سیمان، قیر و مصالح ساختمانی به چه صورت است؟
چهارشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۸

رفع گرفتگی لوله با سیمان، قیر و مصالح ساختمانی به چه صورت است؟

گرفتگی لوله فاضلاب های فاضلاب در همه ساختمان ها رخ می دهد به طوری که یکی از نگرانی های اصلی ساکنین ساختمانها همین گرفتگی لوله ها می باشد. در زمان بنایی و ساخت و ساز، گرفتگی لوله ها ناشی از ورود سیمان، قیر و مصالح ساختمانی همچون گچ، ماسه، آهک، شن و خاک به داخل لوله ها می باشد. این مشکل اصلی ترین دغدغه مالک ساختمان حین بنایی است. چراکه در صورت ورود چنین موادی به داخل لوله به نظر می رسد دیگر امکان رفع گرفتگی آن وجود نداشته باشد. در این مطلب قصد داریم در این خصوص صحبت کنیم و به شما بگوییم که آیا امکان رفع گرفتگی لوله با سیمان و قیر وجود دارد یا خیر؟

اگر با حوزه لوله بازکنی و تخلیه چاه آشنایی داشته باشید می دانید که گرفتگی لوله انواع مختلفی دارد و رفع گرفتگی آن نیز با روشهای مختلفی انجام می شود. اگر بخواهیم انواع گرفتگی لوله را بگوییم باید فهرستی بلند بالا از آنها را ذکر کنیم. اما جا دارد چند مورد از رایج ترین نوع گرفتگی های لوله را برای شما ذکر کنیم تا شما هم با آنها آشنا شوید.

- گرفتگی سینک ظرفشویی (با باقیمانده مواد غذایی، تفاله چای، پوست میوه و ...) 
- گرفتگی کفشور حمام (با صابون، مو، دستمال کاغذی و ...)
- گرفتگی کفشور آشپزخانه
- گرفتگی کفشور حیاط یا پارکینگ (با سنگ، خاک و زباله)
- گرفتگی لوله پشت بام (ورود سنگ و خاک به داخل آن)
- گرفتگی ناودانی
- گرفتگی چاه توالت (با فضولات، دستمال کاغذی، گوشی، کلید و ...)
- گرفتگی روشویی (با ورود مو و آشغال های ریز)

این تنها بخشی از انواع گرفتگی های لوله فاضلاب می باشد که بسته به نوع لوله و محل قرارگیری آن، نوع گرفتگی هم متفاوت است. در حقیقت عامل اصلی گرفتگی ورود اشیاء خارجی به داخل لوله است که این اشیاء هم بسته به نوع و قطر لوله و همچنین محل قرارگیری لوله متفاوت است. مثلا گرفتگی لوله حمام به خاطر محل قرارگیری آن اکثرا به وسیله صابون، مو و دستمال کاغذی اتفاق می افتد در حالی که گرفتگی توالت در بیشتر موارد به خاطر باقی ماندن فضولات و یا افتادن گوشی در داخل سیفون می باشد.

انواع روش های رفع گرفتگی لوله

حال که با انواع گرفتگی لوله آشنا شدید، بهتر است با روشهای بازکردن آن نیز بیشتر آشنا شوید. به طور کلی برای رفع گرفتگی لوله های فاضلاب روشهای مختلفی وجود دارد. به همان تعداد که گرفتگی فاضلاب وجود دارد، روش رفع گرفتگی نیز وجود دارد. پس در این مورد هم ما تنها برخی از روشهای رایج لوله بازکنی را برای شما ذکر می کنیم. بهترین روشهای رفع گرفتگی لوله به شرح زیر می باشد.

- استفاده از دست برای رفع گرفتگی (برای گرفتگی های ساده و پیش پا افتاده مثل ورود آشغال به داخل سیفون روشویی)
- استفاده از محلول یا پول مخصوص لوله بازکنی (برای گرفتگی های غیرسخت نظیر گرفتگی سینک، چاه حمام و کفشور)
- رفع گرفتگی با فنر لوله بازکنی (برای گرفتگی های سخت مثل ورود سنگ و خاک به داخل کفشور یا گرفتگی چاه توالت با فضولات)
- باز کردن لوله با دستگاه تراکم هوا (برای گرفتگی های سخت مثل گرفتگی با سنگ و خاک و آشغال)
- لوله بازکنی با دستگاه واترجت 

همانطور پیش از این ذکر شد روش های رفع گرفتگی مختلفی وجود دارد که موارد فوق تنها بخشی از این روش ها هستند. روشهایی که هر یک برای گرفتگی خاصی کاربرد دارند و متناسب با نوع گرفتگی انجام می شوند. حال سراغ بحث اصلی می رویم. رفع گرفتگی لوله های گرفته شده با سیمان و قیر و دیگر مصالح ساختمانی که در بنایی ها بسیار رخ می دهد. این نوع گرفتگی را می توان بدترین نوع گرفتگی لوله دانست. انواع روشهای مختلف رفع گرفتگی با مصالح عبارتند از:

- رفع گرفتگی لوله با سیمان یا سیمان سفید

کسانی که درگیر بنایی و تعمیرات ساختمان هتسند اغلب دچار این مشکل و گرفتگی می شوند. علت این گرفتگی ورود سیمان یا مصالح به داخل لوله های فاضلاب است. لوله هایی نظیر لوله توالت، کفشور حیاط یا پشت بام و ... که به وسیله سیمان، کچ، آهگ و دیگر مصالح دچار گرفتگی می شوند. این مواد در صورت ورود به داخل لوله در آن گرفتگی سخت ایجاد کرده و برای همیشه در داخل لوله باقی می مانند. برای رفع این گرفتگی ها بهتر است از ورود سیمان به لوله جلوگیری شود. در غیر اینصورت باید پس از ورود سریع سیمان را خارج کرده و یا مقداری آب در داخل لوله خالی کنید تا سیمان ها به سرعت شسته شده و از لوله خارج شوند.

روش کار با گرفتگی سیمان سفید هم به همین صورت است. اما در صورتی که سیمان یا سیمان سفید در داخل لوله سفت شده باشد دیگر راه چاره ای جز تعویض لوله وجود ندارد. چراکه هیچ یک از دستگاه های لوله بازکنی امکان رفع این نوع گرفتگی را ندارند و در صورت استفاده از فنر لوله بازکن هم ممکن است به لوله خسارت وارد شده و لوله به کلی بشکند. پس بهتر است در چنین مواقعی با کمترین خرابی لوله یا سیفون تعویض شود.

- رفع گرفتگی با قیر

اگر در بنایی قصد قیرگونی کردن ساختمان را داشته باشید و یا این که بخواهید حیاط ساختمان را آسفالت کنید، این مشکل برایتان ایجاد می شود. قیر ماده ای بسیار چسبنده و سخت است که ورود آن به داخل لوله باعث ایجاد سریع یک گرفتگی سخت می شود. اما باید بدانید که قیر با بنزین یا نفت قابل شسته شدن است. پس در صورتی که قیر به داخل لوله ریخته شد، می توانید نفت یا بنزین را داخل لوله بریزید تا قیر را با خود بشوید. با توجه به قیمت بالای بنزین بهتر است از نفت استفاده کنید تا بتوانید مقدار زیادی از آن را داخل لوله خالی کنید. در صورتی که گرفتگی قیر در دسترس شما است بهتر است با یک شی بلند همچون چوب تلاش کنید قیر را از لوله جدا نمایید. پس از پایان کار هم باید مقداری آب بریزید تا قیر و نفت به کلی از لوله تخلیه شوند.

به طور کلی در صورتی که لوله شما دچار چنین گرفتگی هایی شد به هیچ وجه فکر استفاده از محلول را نکنید. چون نه تنها مشکل حل نمی شود بلکه مشکل شما دو چندان خواهد شد و ممکن است با تخریب لوله، آب به بخش های دیگر ساختمان نفوذ پیدا کند. پس بهتر است در چنین مواقعی با شرکتهای متخصص در این کار تماس گرفته و از آنها کمک بگیرید.

به این مطلب امتیاز دهید (امتیاز ۴.۴ از ۵ از مجموع ۲۰ رای)

اگر مشکلی در ساختمان خود دارید همین حالا با ما تماس بگیرید

شرکت خدمات فنی ایرانیان (خانه پاک) با بکارگیری تکنسین های حرفه ای و سرویس کاران با تجربه در لوله بازکنی و خدمات فنی ساختمان افتخار دارد بیش از ۱۵ سال در کنار شما همشهریان تهرانی بوده است و هم اکنون آماده خدمت رسانی به تمام مناطق ۲۲ گانه تهران می باشد. لوله بازکنی ارزان با دستگاه مخصوص، تخلیه چاه فوری، نصب توالت و اتصالات آن، تبدیل توالت فرنگی به توالت ایرانی و ... برخی از خدمات متنوع ما می باشد.

در صورتی که مشکلی در تاسیسات ساختمان شما بوجود آمده با ما در میان بگذارید تا ضمن ارائه مشاوره رایگان مشکل شما را نیز حل کنیم.

خدمات ۲۴ ساعته: ۰۹۱۲۸۴۸۶۱۷۰