آشنایی با علل گرفتگی لوله آب و نحوه رسوب زدایی آن
یکشنبه ۱ دی ۱۳۹۸

آشنایی با علل گرفتگی لوله آب و نحوه رسوب زدایی آن

یکی از انواع گرفتگی ها، گرفتگی لوله آب می باشد. لوله های آب سرد و گرم هم به دلایلی دچار گرفتگی می شوند و در صورت ایجاد گرفتگی در آنها باید با روش های خاص محل گرفتگی را پیدا کرده و آنها را رفع نمود. برای رفع گرفتگی لوله آب شوفاژ، موتورخانه یا دیگر لوله های آب گرم می توانید از روش های ذکر شده در این مطلب استفاده نمایید.

برخی تصور می کنند که گرفتگی لوله تنها مختص لوله های فاضلاب است و تنها لوله های فاضلابی هستند که درگیر گرفتگی می شوند. در حالی که چنین نیست و لوله های آب هم بعضا درگیر گرفتگی شده و در آنها انسداد رخ می دهد. در کنار گرفتگی لوله های ظرفشویی، حمام، توالت و روشویی گرفتگی لوله های آب سرد و گرم، لوله های موتورخانه، شوفاژ و رادیاتور هم وجود دارند. هر یک از این نوع گرفتگی ها به دلایل مختلفی ایجاد شده و با روش های خاصی رفع می شود.

ما در مطالب پیشین روش های رفع گرفتگی لوله های فاضلاب را برای شما ذکر کردیم و این مورد را به شما آموزش دادیم. حال در این مطلب قصد داریم روش  های رفع گرفتگی لوله آب را ذکر نماییم. البته پیش از آن در این مورد بیشتر توضیح می دهیم و علل ایجاد گرفتگی در لوله های آب گرم موتورخانه را شرح می دهیم.

گرفتگی لوله آب گرم چه دلایلی دارد؟

همانطور که ذکر شد لوله های آب هم دچار گرفتگی می شوند. در میان گرفتگی لوله های آب، گرفتگی لوله های آب گرم بیشتر رخ می دهد. در لوله های آب سرد معمولا گرفتگی بسیار کم رخ می دهد و در صورتی که گرفتگی در این نوع لوله ها ایجاد شود معمولا علت آن ورود آشغال یا سنگ و خاک به داخل لوله می باشد. اما در مورد گرفتگی لوله های آب گرم همچون لوله شوفاژ، لوله آب گرم موتورخانه و رادیاتور که دلایل متفاوتی دارند. در ادامه این دلایل را برای شما توضیح می دهیم.

در گرفتگی لوله های آب گرم عمده ترین دلیل رسوبات داخل لوله می باشند که به دیواره لوله ها چسبیده و باعث کاهش فشار آب می شوند. زمانی که این گرفتگی شدت پیدا کند، قطر لوله بسیار کاهش یافته و در نهایت مسیر آب به کلی مسدود می شود. در این زمان است که متوجه می شوید لوله آب گرفته است و برای رفع گرفتگی آن باید اقدام نمایید.

می دانید که آب مصرفی ما دارای املاح است. این املاح زمانی که آب با اشیاء دیگر تماس پیدا کنند به آنها می چسبد. به عنوان مثال اگر مقداری آب را داخل لیوان بریزید و بگذارید که خشک شود مشاهده می کنید که در کف لیوان خشک شده رسوبات سفید ایجاد شده است. این لکه و جرم های سفید در واقع همان املاح آب هستند که پس از خشک شدن آب در محل باقی مانده اند. در لوله های آب هم همین اتفاق رخ می دهد. زمانی که آب در لوله ها به مدت طولانی (چند ده سال) جریان پیدا می کند، آرام آرام املاح و رسوب داخل آب به دیواره لوله ها می چسبد و لایه ای از رسوب در آن ایجاد می کند.

آب های دارای املاح که می توان آن را آب معدنی دانست، باعث می شوند موادی همچون سولفات کلسیم، سولفات منیزیم و کربنات کلسیم در داخل لوله و درواره آن رسوب کرده و لایه ای را ایجاد نماید. اما چرا این لایه های رسوب در لوله های آب سرد ایجاد نمی شوند؟ علت این است که لایه های رسوب به دلیل بخار شدن آب و بالای بودن حرارت آب در لوله باقی می مانند. حرارت بالای آب و بخار آن باعث می شود چنین اتفاقی رخ می دهد. دقیقا مثل یک سماور که پس از مدتی استفاده از آن مشاهده می شود که در داخل آن رسوب سفید رنگ ایجاد شده است.

آثار مخرب ایجاد رسوب و زنگار در لوله های آب گرم

اما رسوب تنها علت انسداد لوله های آب نیست. زنگ آهن هم دلیل دیگر ایجاد گرفتگی در لوله های آب گرم است. معمولا ساختمان های دارای موتورخانه طول عمر بالایی دارند و چند ده سال است که موتورخانه و شوفاژ در آنها ساخته شده است. لوله های آهنی به کار رفته در این سیستم گرمایشی از همان باقی مانده است و طی این مدت در ارتباط با آب و بخار دچار پوسیدگی شده است. این پوسیدگی و زنگ زدگی آهن هم مزید بر علت شده و به کمک رسوب آب می آید و لوله ها را به کلی مسدود می کند. ایجاد پوسیدگی و زنگار در داخل لوله ها خساراتی تبه سیستم لوله کشی و موتورخانه وارد می کند که برخی از آنها به شرح زیر است.

  • پوسیدگی، زنگ زدگی و خوردگی لوله های آب
  • ایجاد لایه هایی سخت در دیواره داخلی لوله ها و مخازن حرارتی
  • افت بازدهی موتورخانه و افزایش مصرف سوخت
  • از بین رفتن لوله ها و بعضا سوراخ شدن آنها در اثر فشار رسوبات
  • مسدود شدن کامل لوله و شیرفلکه های آب گرم

تمام خسارات فوق ناشی از ایجاد رسوب و جرم در لوله های آب گرم است که باید پیش از ایجاد، آن را کشف کرده و رفع نمود. در ادامه برخی از روش های از بین بردن رسوب و جلوگیری از ایجاد آن را به شما معرفی می کنیم.

روش های رفع گرفتگی لوله های آب گرم

در صورتی که گرفتگی و رسوب در لوله های آب ایجاد شده باشد باید از طریق روش های مخصوص اقدام به رفع گرفتگی آن نمود. در حوزه تاسیسات ساختمان روش های مختلفی جهت رفع و از بین بردن گرفتگی لوله های آب گرم معرفی شده است که تقریبا تمام آنها تخصصی است و نیاز به تجربه دارد. با این حال ما این روش ها را به شما معرفی می کنیم.

  • رسوب زدایی لوله ها با استفاده از محلول های شیمیایی مخصوص رفع رسوب لوله
  • رفع رسوب لوله با استفاده از تکنولوژی پالس الکتریکی
  • از بین بردن رسوبات لوله با استفاده از تکنولوژی تصفیه الکتریکی

هر سه روش برای رسوب زدایی و از بین بردن رسوبات لوله ها مناسب و کاربردی است. در عین حال هر سه روش هم باید با استفاده از دستگاه و تجهیزات انجام شود و نیازمند تخصص لازم و کافی در این خصوص می باشد. اما استفاده از محلول های مخصوص رسوب زدایی بسیار اسان تر و رایج تر از دیگر روش ها می باشد و با تجهیزات کمتری قابل انجام می شود.

- رفع گرفتگی لوله آب گرم با محلول رفع رسوب

محلول های رفع رسوب یا رسوب زدا محلول هایی اسیدی شیمیایی هستند که خاصیت خورندگی دارند و در تماس با اشیاء مختلف آنها را صیقل می دهند. این محلول ها در لوله بازکنی هم کاربرد دارند و از آنها برای رفع گرفتگی لوله استفاده می شود. البته نوع محلول ها متفاوت است. آن محلول ها محلول مخصوص لوله بازکنی هستند و این محلول ها محلول رسوب زدا و مخصوص رفع گرفتگی لوله آب گرم می باشند. به هر حال با استفاده از این محلول ها می توان به راحتی رسوب و جرم ایجاد شده در داخل لوله های آب گرم موتورخانه، شوفاژ، آبگرمکن، لوله فلزی، لوله مسی، لوله آهنی و هر لوله دیگری را از بین برد.

خوبی محلول های رسوب زدا این است که می توان از آنها برای از بین بردن گرفتگی و باز کردن لوله های آب گرم و سرد استفاده نمود. برای استفاده از آنها باید طبق دستورالعمل محصول، مقداری از آن را به سیستم لوله کشی اضافه نمود. یعنی اگر گرفتگی در لوله های موتور خانه و شوفاژ ایجاد شده باید این محلول را به آب داخل موتور خانه اضافه نمود. سپس بسته به نوع سیستم آبی، در سیستم های آب گرم حداقل ۲ روز و در سیستم های آب سرد حداقل ۱۵ روز محلول داخل سیستم باقی مانده و سیستم عملکرد خود را به صورت طبیعی انجام دهد. پس از گذشت مدت مذکور باید آب سیستم تخلیه شده و مجددا با آب عادی پر شود.

لازم به ذکر است که برای پیشگیری از ایجاد رسوب و گرفتگی مجدد لوله ها باید محلول مذکور را در فواصل زمانی در سیستم قرار دهید تا از ایجاد رسوب در لوله ها جلوگیری بعمل اید. همچنین باید توجه داشته باشید که روش مذکور برای از بین بردن رسوباتی است که به کلی لوله آب را مسدود نکرده است و آب امکان عبور از لوله ها را دارد. اگر لوله به کلی مسدود شده باشد و امکان عبور آب از داخل آن وجود نداشته باشد باید از روش های دیگر استفاده کرد. در این صورت بهتر است از یک شرکت خدمات فنی و تکنسین های حرفه ای در این حوزه کمک بگیرید.

به این مطلب امتیاز دهید (امتیاز ۳.۷ از ۵ از مجموع ۲۶ رای)

اگر مشکلی در ساختمان خود دارید همین حالا با ما تماس بگیرید

شرکت خدمات فنی ایرانیان (خانه پاک) با بکارگیری تکنسین های حرفه ای و سرویس کاران با تجربه در لوله بازکنی و خدمات فنی ساختمان افتخار دارد بیش از ۱۵ سال در کنار شما همشهریان تهرانی بوده است و هم اکنون آماده خدمت رسانی به تمام مناطق ۲۲ گانه تهران می باشد. لوله بازکنی ارزان با دستگاه مخصوص، تخلیه چاه فوری، نصب توالت و اتصالات آن، تبدیل توالت فرنگی به توالت ایرانی و ... برخی از خدمات متنوع ما می باشد.

در صورتی که مشکلی در تاسیسات ساختمان شما بوجود آمده با ما در میان بگذارید تا ضمن ارائه مشاوره رایگان مشکل شما را نیز حل کنیم.

خدمات ۲۴ ساعته: ۰۹۱۲۸۴۸۶۱۷۰