روش‌های تشخیص ترکیدگی لوله آب و فاضلاب
شنبه ۴ آبان ۱۳۹۸

روش‌های تشخیص ترکیدگی لوله آب و فاضلاب

ترکیدگی لوله های آب و فاضلاب در ساختمان علل مختلفی دارد. اما فارغ از علل ایجاد آن، تشخیص آن نیز بسیار مهم است. گرچه باید برای جلوگیری از ترکیدگی لوله اقداماتی انجام داد. اما در عین حال باید نکات آموزشی تشخیص ترکیدگی لوله را هم دانست تا در صورت بروز مشکل اقدام به حل آن نمود. در صورتی که نتوان ترکیدگی لوله ها را تشخیص داد، چه بسا پس از مدتی شاهد نم کشیدن بخش اعظمی از ساختمان خواهید بود. پس بهتر است این مطلب را به دقت مطالعه کنید تا طی آن نحوه تشخیص ترکیدگی لوله های آب و فاضلاب را آموزش ببینید.

همانطور که می دانید یکی از مشکلات جدی در ساختمان ها، ترکیدگی لوله و به دنبال آن نم دادن ساختمان است. برای پیشگیری از این اتفاق باید علاوه بر جلوگیری از ترکیدگی لوله، روش های تشخیص ترکیدگی را نیز دانست. بریا جلوگیری از ترکیدگی لوله لازم است هنگام ساخت ساختمان و لوله کشی آب و فاضلاب، استانداردهای ساختمانی و لوله کشی رعایت شود و از مصالح و قطعات لوله کشی باکیفیت استفاده نمود. در این صورت احتمال بروز شکستگی و ترکیدگی در لوله ها به شدت کاهش پیدا می کند. در صورتی که رطوبت ایجاد شد به ناچار باید روش های رفع نم و رطوبت را انجام دهید.

چطور ترکیدگی لوله های ساختمان را تشخیص دهیم؟

پس از این باید به فکر روشی برای تشخیص ترکیدگی لوله ها باشید. برای انجام این کار روش های مختلفی وجود دارد که یک یک آنها را ذکر خواهیم کرد تا با به کمک آنها از وارد آمدن خسارت به ساختمان وتحمیل هزینه‌های سنگین به اهالی آن جلوگیری شود. ترکیدگی لوله نشانه های متعددی دارد که بروز هر یک از این نشانه ها احتمال ترکیدگی را افزایش می دهد.

- چرخش کنتور آب هنگام بسته بودن شیرها
یکی از ساده ترین روش ها و نشانه های تشخیص ترکیدگی وضعیت کنتور است. اگر مشاهده کردید که کنتور آب حتی زمانی که همه شیرهای ساختمان بسته است در حال چرخش و فعالت است به این معنی است که آب از خارج از شیرها در حال خروج است که به احتمال زیاد یک نشتی یا ترکیدگی می باشد.

- تفاوت قابل توجه مبلغ قبض آب نسبت به گذشته
مورد دیگر تفاوت مبلغ قبض آب یا مقدار آب مصرفی است که اگر این مقدار قابل توجه باشد احتمال وجود یک ترکیدگی و نشتی بزرگ در لوله ها وجود دارد. در این حالت باید وضعیت لوله کشی به کلی بررسی شود.

- تغییر رنگ دیوارهای داخلی ساختمان
یک نشانه واضح از نشت آب، ایجاد نم در دیوارها است. تماس آب با دیوارهای ساختمان باعث می شود نم در آنها نفوذ کند و رنگ دیوارها را تغییر دهد. اگر دیوارهای داخلی ساختمان نم بدهد به خوبی قابل تشخیص است. 

- باد کردن یا پوسته شدن گچ دیوار
وقتی آب دیوارها را نم دارد کند و با گچ تماس پیدا کند باعث می شود گچ باد کرده یا پوسته شود. در این صورت به طور قطعی می توان گفت که دیوار نم دارد و این نم ممکن است ناشی از ترکیدگی لوله باشد.

- لقی موزائیک و سرامیک ها
موزاییک، کاشی و سرامیک ها روی سیمان و ماسه بنا می شوند. اگر آب به زیر آنها نفوذ پیدا کند در طولانی مدت باعث شسته شدن آنها شده و مقاوت آنها از بین خواهد رفت. در این صورت شاهد این خواهید بود که موزاییک شل شده و لق می زند.

- وجود شوره و سفیدک در دیوار یا سقف
در برخی موارد نم و رطوبت در ساختمان شوره یا سفیدک ایجاد می کند. ممکن است این موضوع دلایل مختلفی داشته باشد اما چیزی که مشخص است این است که علت آن در بسیاری از موارد نم و رطوبت است. پس آن را جدی بگیرید.

- زنگ زدگی لوله‌های فلزی
قطعا می دانید که تماس آب با فلزاتی چون آهن باعث زنگ زدگی آنها خواهد شد. لوله های فلزی آب هم در صورتی که در تماس مداوم با آب و هوا قرار گیرند دچار زنگ زدگی خواهند شد. البته ممکن است لوله هایی را ببینید که بدون هیچگونه ترکیدگی دچار زنگ زدگی باشند که ممکن است علت آن وجود رطوبت در محیط باشد.

در صورت مشاهده هر یک از نشانه های فوق، حتما از یک سرویس کار فنی یا لوله کش بخواهید تا وضعیت لوله‌کشی ساختمان را بررسی کند. در غیر این صورت ممکن است پس از مدتی شاهد این باشید که بخشی از ساختمان شما نم گرفته و در حال تخریب است. پس به کمک نشانه های ذکر شده به صورت دوره ای وضعیت لوله های ساختمان را بررسی کنید.

استفاده از دستگاه های نشت یاب و تشخیص ترکیدگی

در برخی موارد نشتی آب از لوله‌ها به قدری کم است که با چشم و نشانه های فوق قابل تشخیص نیست. در این صورت باید از دستگاه های مخصوص نشت یاب و تشخیص ترکیدگی لوله استفاده نمود. این دستگاه ها طوری ساخته شده اند که هر گونه نم و نشتی موجود در لوله را حتی از عمق دیوارها تشخیص می دهند.

در صورتی که احساس می کنید مشکلی در ساختمان شما ایجاد شده و یا نگران این هستید که نم و رطوبت ساختمان شما را از بین ببرد بهتر است از شرکت های خدمات فنی بخواهید تا با استفاده از دستگاه نشت یاب، وضعیت لوله کشی ساختمان شما را بررسی کنند. به به عنوان یکی از شرکت های فعال در این حوزه به شما اطمینان می دهیم که در صورت تماس شما، در کوتاه ترین زمان در محل حاضر شده و مشکل ترکیدگی و نم ساختمان شما را با روش های نوین و تخصصی حل کنیم.

به این مطلب امتیاز دهید (امتیاز ۴.۸ از ۵ از مجموع ۱۲ رای)

اگر مشکلی در ساختمان خود دارید همین حالا با ما تماس بگیرید

شرکت خدمات فنی ایرانیان (خانه پاک) با بکارگیری تکنسین های حرفه ای و سرویس کاران با تجربه در لوله بازکنی و خدمات فنی ساختمان افتخار دارد بیش از ۱۵ سال در کنار شما همشهریان تهرانی بوده است و هم اکنون آماده خدمت رسانی به تمام مناطق ۲۲ گانه تهران می باشد. لوله بازکنی ارزان با دستگاه مخصوص، تخلیه چاه فوری، نصب توالت و اتصالات آن، تبدیل توالت فرنگی به توالت ایرانی و ... برخی از خدمات متنوع ما می باشد.

در صورتی که مشکلی در تاسیسات ساختمان شما بوجود آمده با ما در میان بگذارید تا ضمن ارائه مشاوره رایگان مشکل شما را نیز حل کنیم.

خدمات ۲۴ ساعته: ۰۹۱۲۸۴۸۶۱۷۰