چرا دریچه فاضلاب منهول ها گرد است؟
چهارشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۷

چرا دریچه فاضلاب منهول ها گرد است؟

قطعا دریچه های دایره ای شکل آهنی در کف خیابان ها را دیده اید و برایتان سوال شده که این دریچه ها چیست و چه کارایی دارد و اصلا چرا دریچه های فاضلاب گرد هستند؟ دریچه های فاضلاب یا دریچه منهول فاضلاب در تمام کوچه و خیابان ها وجود دارند و گرد بودن آنها علتی دارد که برای دریافت پاسخ سوال لازم است این مطلب را تا انتها بخوانید تا از علت گرد بودن آنها مطلع شوید.

قطعا دریچه های دایره ای شکل آهنی در کف خیابان ها را دیده اید و برایتان سوال شده که این دریچه ها چیست و چه کارایی دارد و اصلا چرا دریچه های فاضلاب گرد هستند؟ دریچه های فاضلاب یا دریچه منهول فاضلاب در تمام کوچه و خیابان ها وجود دارند و گرد بودن آنها علتی دارد که برای دریافت پاسخ سوال لازم است این مطلب را تا انتها بخوانید تا از علت گرد بودن آنها مطلع شوید.

شبکه جمع آوری فاضلاب و منهولها

امروزه شبکه فاضلاب شهری در بسیاری از شهرها راه اندازی شده و فاضلاب شهری به وسیله لوله های فاضلاب به تصفیه خانه فاضلاب واقع در خارج شهر منتقل می شود و پس از تصفیه جهت مصارف کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد. فاضلاب ساختمان ها به وسیله لوله های فاضلاب بزرگ به تصفیه خانه منتقل می شود و برای جمع آوری فاضلاب تمام ساختمانها لازم است در تمام کوچه و خیابان ها لوله کشی فاضلاب وجود داشته باشد. یعنی باید شبکه فاضلاب در تمام کوچه خیابانها نصب شده باشد تا فاضلاب ساختمانها به داخل شبکه فاضلاب ریخته شود. بنابراین شبکه فاضلاب در اکثر خیابان ها و کوچه های فرعی شهرها وجود دارد.

دریچه فاضلاب منهول

برای دسترسی به لوله های فاضلاب زیر خیابان و تعمیر و نگهداری از آنها لازم است محلی تعبیه شود که تکنسین های مربوطه از آن طریق به لوله های فاضلاب دسترسی داشته باشند. برای فراهم کردن این محیط از منهول فاضلاب استفاده می شود. منهول اتاقکی کوچک است که در مسیر شبکه فاضلاب قرار می گیرد و کارشناسان با ورود به داخل منهول از وضعیت لوله ها و فاضلاب مطلع می شوند.

منهول ها در فواصل کوتاهی در طی مسیر لوله های فاضلاب نصب می شوند و امکان دسترسی به لوله های فاضلاب را فراهم می کنند. برای بستن درب منهول ها جهت جلوگیری از افتادن افراد و اشیاء به داخل آن از دریچه های فاضلاب استفاده می شود که در کف خیابان تعداد زیادی از آن را دیده اید. دریچه های فاضلاب آهنی که به شکل گرد هستند و روی منهول نصب می شوند که به عنوان دریچه منهول یا دریچه فاضلاب عمل می کنند.

علت گرد بودن درب فاضلاب منهولها

حال می رویم سر اصل مطلب یعنی علت گرد بودن دریچه فلزی فاضلاب کف خیابان ها که در همه جا دیده می شود. چرا درب فاضلاب دایره است و مربع یا مثلث نیست؟ گرد بودن درب فاضلاب یا درب منهول ها علل متعددی دارد که به چند مورد آن اشاره می کنیم.

- یکی از دلایل گرد بودن دیچه فاضلاب (درب منهول) این است که درب گرد به هیچ وجه به داخل منهول سقوط نمی کند زیرا تمام قطرهای آن یکسان است. در حالی که اگر مربع باشد امکان دارد دریچه فاضلاب از قطر کوچکتر به داخل منهول سقوط کند.

- درب گرد را به راحتی می توان از جا بیرون آورد و روی زمین غلتاند درحالیکه درب مربع شکل این امکان را ندارد و فرد باید آن را بلند کرده یا روی زمین بکشد.

- شکل هندسی گرد کمترین فضای کور را دارد و می توان از تمام قسمتهای آن استفاده کرد در حالی که دیگر اشکال نظیر مربع چهار نقطه کور دارند که در گوشه قرار گرفته و نمی توان از آنها استفاده کرد.

- حالت ورودی منهول نیز گرد می باشد و بنابراین دریچه منهول نیز باید گرد ساخته شود. علت گرد بودن ورودی منهول نیز استفاده بهینه از فضا می باشد. زیرا بیشترین استفاده را از فضای داخل دایره می توان کرد.

- دایره نسبت به مربع یا دیگر اشکال مقاومت بالاتری دارد زیرا فشار دقیقا به تمام قسمتهای آن تقسیم می شود در حالی که در دیگر شکل ها چنین نیست.

- قرار دادن درب گرد در جایش بسیار آسان تر از دیگر شکلهاست. زیرا گوشه ندارد و هر طوری که آن را قرار دهید چفت می شود. اما مربع چنین نیست و باید گوشه های آن در جای خود قرار گیرد.

لازم به ذکر است که گرد بودن این نوع دریچه ها می تواند دلایل دیگری نیز داشته باشد که ما تنها برخی از آنها را که مرتبط با شبکه فاضلاب شهری بود ذکر کردیم.

به این مطلب امتیاز دهید (امتیاز ۴.۶ از ۵ از مجموع ۹ رای)

اگر مشکلی در ساختمان خود دارید همین حالا با ما تماس بگیرید

شرکت خدمات فنی ایرانیان (خانه پاک) با بکارگیری تکنسین های حرفه ای و سرویس کاران با تجربه در لوله بازکنی و خدمات فنی ساختمان افتخار دارد بیش از ۱۵ سال در کنار شما همشهریان تهرانی بوده است و هم اکنون آماده خدمت رسانی به تمام مناطق ۲۲ گانه تهران می باشد. لوله بازکنی ارزان با دستگاه مخصوص، تخلیه چاه فوری، نصب توالت و اتصالات آن، تبدیل توالت فرنگی به توالت ایرانی و ... برخی از خدمات متنوع ما می باشد.

در صورتی که مشکلی در تاسیسات ساختمان شما بوجود آمده با ما در میان بگذارید تا ضمن ارائه مشاوره رایگان مشکل شما را نیز حل کنیم.

خدمات ۲۴ ساعته: ۰۹۱۲۸۴۸۶۱۷۰