انواع فاضلاب و روشهای دفع آن
سه شنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۴

انواع فاضلاب و روشهای دفع آن

فاضلاب یا پساب به آبی گفته می شود که حاوی فضولات و مواد دورریز می باشد که به این نوع آن فاضلاب خانگی گفته می شود. البته فاضلاب انواع مختلفی دارد که یک نوع آن فاضلاب خانگی و نوع دیگر آن فاضلاب صنعتی می باشد که از نظر ماهیت با هم متفاوت است.

البته برخی نظر بر این دارند که فاضلاب به مواد دورریز گفته می شود که معمولا مایع هستند اما پساب یا گندآب نوعی فاضلاب است که از ادرار و مدفوع  انسان تشکیل شده و به آن فاضلاب خانگی نیز گفته می شود.

روشهای مختلف دفع فاضلاب

فاضلاب با روشهای مختلفی دفع می شود که یکی از آن روشها چاه فاضلاب است. عمولا برای دفع فاضلاب از چاههای فاضلاب استفاده می شود و فاضلاب به وسیله لوله های فاضلاب به داخل چاه هدایت می شود و در داخل چای باقی می ماند تا آب آن جذب زمین شده و فضولات آن باقی بماند. روش قالب برای دفع فاضلاب این است.

دفع فاضلاب در سپتیک

روش دیگری برای دفع فاضلاب شهری یا خانگی وجود دارد که آن استفاده از سپتیک می باشد. سپتیک تانک به تانکرهای بزرگ مخصوص دفع فاضلاب گفته می شود که در زیر زمین نصب می شوند و فاضلاب ساختمان به داخل آن هدایت می شود. سپتیک همچون چاه فاضلاب است اما با این تفاوت که در سپتیک فاضلاب به طبیعت آسیب نمی رساند و در داخل آن باقی می ماند تا اینکه تصفیه شود و یا با تانکر تخلیه چاه تخلیه شود.

تصفیه فاضلاب شهری

روش دیگر که روش مناسب و رایج است استفاده از شبکه فاضلاب شهری می باشد. در این روش فاضلاب خانگی به وسیله لوله های بزرگ فاضلاب به سمت تصفیه خانه فاضلاب منتقل می شود و در نهایت در تصفیه خانه تبدیل به آب تمیز و بدون آلودگی می شود. این آب که دیگر ضرری ندارد در طبیعت رها می شود و یا برای مصارف کشاورزی استفاده می شود.

فاضلاب صنعتی

فاضلاب صنعتی اما با فاضلاب خانگی متفاوت است زیرا این نوع از فاضلاب حاوی مواد صنعتی و شیمیایی می باشد که برای سلامت انسان نیز مضر است و امکان تصفیه این فاضلاب در تصفیه خانه وجود ندارد لذا کارخانه های تولید کننده این فاضلاب ها معمولا مجموعه های کوچکی مخصوص تصفیه فاضلاب صنعتی در کنار خود دارند و این فاضلاب ها را تصفیه می کنند.

به این مطلب امتیاز دهید (امتیاز ۳.۶ از ۵ از مجموع ۷ رای)

اگر مشکلی در ساختمان خود دارید همین حالا با ما تماس بگیرید

شرکت خدمات فنی ایرانیان (خانه پاک) با بکارگیری تکنسین های حرفه ای و سرویس کاران با تجربه در لوله بازکنی و خدمات فنی ساختمان افتخار دارد بیش از ۱۵ سال در کنار شما همشهریان تهرانی بوده است و هم اکنون آماده خدمت رسانی به تمام مناطق ۲۲ گانه تهران می باشد. لوله بازکنی ارزان با دستگاه مخصوص، تخلیه چاه فوری، نصب توالت و اتصالات آن، تبدیل توالت فرنگی به توالت ایرانی و ... برخی از خدمات متنوع ما می باشد.

در صورتی که مشکلی در تاسیسات ساختمان شما بوجود آمده با ما در میان بگذارید تا ضمن ارائه مشاوره رایگان مشکل شما را نیز حل کنیم.

خدمات ۲۴ ساعته: ۰۹۱۲۸۴۸۶۱۷۰