آشنایی با انواع لوله های فاضلاب
یکشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۷

آشنایی با انواع لوله های فاضلاب

لوله های فاضلاب در تمام ساختمانها وجود دارند و امروزه این لوله ها جزء اصلی هر ساختمانی می باشد به طوری که در صورت نبودن آنها دیگر استفاده از ساختمانها ممکن نیست. لوله های فاضلاب انواع مختلفی دارند که یک از آنها ویژگی های خاصی داشته و کارایی مختص خود را دارد. در منازل و ساختمانها نیز تعداد زیادی از این لوله ها وجود دارد که جهت انتقال فاضلاب از آنها استفاده می شود.

لوله های فاضلاب در تمام ساختمانها وجود دارند و امروزه این لوله ها جزء اصلی هر ساختمانی می باشد به طوری که در صورت نبودن آنها دیگر استفاده از ساختمانها ممکن نیست. لوله های فاضلاب انواع مختلفی دارند که یک از آنها ویژگی های خاصی داشته و کارایی مختص خود را دارد. در منازل و ساختمانها نیز تعداد زیادی از این لوله ها وجود دارد که جهت انتقال فاضلاب از آنها استفاده می شود.

لوله فاضلاب جزء اصلی ساختمان است و وظیفه انتقال فاضلاب از محل های ورودی مانند کفشوی، سیفون و سینک ظرفشویی را به چاه یا شبکه فاضلاب شهری بر عهده دارد. کیفیت لوله های فاضلابی از اهمیت بالایی برخوردار است و لازم است این لوله ها کارایی و کیفیت بالایی داشته باشند تا به خوبی آب و فاضلاب را منتقل کنند. همچنین نوع لوله کشی و استفاده از این لوله ها نیز از اهمیت بالایی برخوردار است و لوله کشی فاضلاب ساختمان باید با دقت و توجه کافی انجام شود تا این سیستم به طور استاندارد پیاده سازی شود.

علل استفاده از لوله های فاضلاب

علاوه بر وظیفه اصلی لوله های فاضلاب اهداف مختلفی جهت استفاده از لوله های فاضلاب وجود دارد که برخی از آنها عبارتند از:

- جمع آوری و انتقال آب و فاضلاب از مبادع ورودی به چاه فاضلاب یا شبکه فاضلاب شهری
- دفع فاضلاب توالت و حمام به چاه فاضلاب
- جمع آوری آب باران از بام و انتقال آن به جوی آب یا سیستم لوله کشی فاضلاب
- دفع فاضلاب تولیدی در آشپزخانه و انتقال آن از طریق لوله کشی به شبکه فاضلاب
- انتقال فاضلاب ساختمان به شبکه فاضلاب شهری
- انتقال فاضلاب شهری به تصفیه خانه فاضلاب

که برای هر یک از این مراحل از لوله های فاضلاب استفاده می شود که البته انواع مختلف آن متفاوت است و ما قصد داریم آنها را بیان کنیم.

انواع لوله های فاضلابی

انواع مختلفی از لوله های فاضلاب وجود دارد که ما قصد داریم برخی از آنها را بیان کنیم. لوله های فاضلاب از منظر اندازه و قطر و نوع بسیار متفاوت هستند و قطرهای مختلفی برای لوله ها وجود دارد. همچنین اتصالات و خمیدگی های زیادی نیز در لوله کشی فاضلاب دیده می شود که مد نظر ما نمی باشد. بررسی ما تنها از نظر جنس و کارایی لوله های فاضلاب بوده که در ادامه به آن خواهیم پرداخت. این مطلب را تا انتها با دقت بخوانید تا با انواع مختلف لوله های فاضلاب آشنا شده و درباره آنها بیشتر بدانید.

- لوله فاضلاب پلاستیکی یا پی وی سی

رایج ترین لوله های فاضلاب که در تمام ساختمان ها و منازل وجود دارد و سیستم لوله کشی فاضلاب ساختمان ها با استفاده از آن ایجاد می شود لوله فاضلاب پلاستیکی یا پی وی سی می باشد که پرکاربردترین نوع لوله های فاضلاب می باشد. علت این محبوبیت و استفاده فراوان از آن خاصیت ضد خوردگی آن است. یعنی جنس این لوله ها طوری است که در برابر خوردگی و پوسیدگی ایمن می باشند و می توان از آنها برای چند ده سال استفاده کرد بدون این که مشکلی در آنها ایجاد شود. همچنین این لوله ها وزن کمی دارند و بسیار سبک هستند. مشکل این لوله ها حرارت است که چون از جنس پلاستیک هستند به راحتی در مقابل حرارت تغییر حالت می دهد و از بین می روند. با تمام این اوصاف همچنان این لوله ها رایج ترین نوع لوله های فاضلاب می باشند.

تنها چیزی که می تواند به لوله های فاضلابی پی وی سی صدمه وارد کند محلول شیمیایی لوله بازکنی است که به خاطر خاصیت اسیدی خود این لوله ها را می پوساند و در آنها خوردگی ایجاد می کند. به همین دلیل رفع گرفتگی این لوله ها برای لوله بازکن ها کمی سخت است. زیرا نمی توان از محلول های لوله بازکنی در آنها استفاده کرد و برای باز کردن آنها باید از روشهای دیگر لوله بازکنی نظیر فنر لوله بازکنی و دستگاه تراکم هوا استفاده کرد. همچنین می توان از روش های خانگی لوله بازکنی نیز کمک گرفت.

- لوله فاضلاب چدن و استیل

دو نوع لوله فاضلاب فلزی وجود دارد که یکی از جنس چدن و دیگری از جنس استیل می باشد که در لوله کشی فاضلاب از آنها استفاده می شود. لوله فاصلاب چدنی دوام بالایی دارد زیرا جنس چدن بسیار قوی و مستحکم است و کیفیت بالایی دارد و توانایی تحمل فشار و حرارت بالا را نیز دارا می باشند. مشکل این لوله ها وزن زیاد آنها است. همچنین چون این لوله ها با آب و فاضلاب تماس دارند ممکن است دچار پوسیدگی و زنگ زدگی شوند.

در خصوص لوله های فاضلاب استیل نیز باید گفت که بر خلاف لوله های چدن وزن کمترین دارند و قابلیت نسب آنها نیز از آسان است. همچنین در مقابل خوردگی و پوسیدگی نیز بسیار مقاوم می باشند. به هر حال این دو نوع لوله فلزی اگر چه ویژگی هایی دارند اما همچنان از لوله های پلاستیگی استقبال کمترین دارند. البته لوله بازکنی این نوع لوله ها آسان تر است زیرا قوت و استحکام آنها کار لوله بازکنی را آسان می کند و امکان استفاده از تمام روشهای رفع گرفتگی لوله ها را ممکن می سازد.

- لوله فاضلاب سیمان و بتون

دو نوع لوله فاضلاب از جنس سیمان وجود دارد که یکی سیمان خالص بوده و دیگری از جنس بتون ساخته شده است. این لوله ها معمولا برای مصارف کلان استفاده می شوند. به عنوان مثال برای انتقال فاضلاب شهری به تصفیه خانه ها از لوله های قطر بالای بتونی استفاده می شود که هم استحکام خوبی دارد و هم هزینه تمام شده آن کمتر از فلز و پلاستیک می باشد. طول عمر این لوله ها نیز بسیار زیاد است و تا چند ده سال امکان استفاده از آنها فراهم می باشد. البته همانطور که ذکر شد در ساختمانها از این نوع لوله ها استفاده نمی شود. این نوع لوله ها به خاطر قطر بالایی که دارند به هیچ وجه دچار گرفتگی نمی شوند و نیازی به لوله بازکنی پیدا نمی کنند. این مورد را نیز می توان جزء ویژگی های اصلی لوله های سیمانی و بتونی قرار داد.

ویژگی اصلی این لوله ها مقاومت در برابر حرارت، مواد شیمیایی و اسیدی، واکنش های شیمیایی، خوردگی، فشار بالا، وزن زیاد فاضلاب و ... می باشد که این لوله ها را تبدیل به یک لوله مناسب برای شبکه های فاضلاب شهری کرده است. به نظر می رسد لوله های فاضلاب بتونی بهترین نوع لوله ها در مصارف درشت هستند. این لوله ها طوری ساخته شده اند که سطح داخلی آنها صاف باشد و فاضلاب و مواد سخت به دیوار آن نچسبد و انتقال فاضلاب در آن سرعت بیشتری داشته باشد.

به این مطلب امتیاز دهید (امتیاز ۴.۹ از ۵ از مجموع ۹ رای)

اگر مشکلی در ساختمان خود دارید همین حالا با ما تماس بگیرید

شرکت خدمات فنی ایرانیان (خانه پاک) با بکارگیری تکنسین های حرفه ای و سرویس کاران با تجربه در لوله بازکنی و خدمات فنی ساختمان افتخار دارد بیش از ۱۵ سال در کنار شما همشهریان تهرانی بوده است و هم اکنون آماده خدمت رسانی به تمام مناطق ۲۲ گانه تهران می باشد. لوله بازکنی ارزان با دستگاه مخصوص، تخلیه چاه فوری، نصب توالت و اتصالات آن، تبدیل توالت فرنگی به توالت ایرانی و ... برخی از خدمات متنوع ما می باشد.

در صورتی که مشکلی در تاسیسات ساختمان شما بوجود آمده با ما در میان بگذارید تا ضمن ارائه مشاوره رایگان مشکل شما را نیز حل کنیم.

خدمات ۲۴ ساعته: ۰۹۱۲۸۴۸۶۱۷۰