آشنایی با چربی گیر فاضلاب رستوران
دوشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۷

آشنایی با چربی گیر فاضلاب رستوران

یکی از تجهیزات مربوط به شبکه فاضلاب و لوله کشی فاضلاب ساختمانها چربی گیر می باشد که با هدف جمع آوری چربی های موجود در فاضلاب نصب می شود. چربی گیر فاضلاب وسیله ای است که معمولا در رستوران ها و مجموعه هایی که فاضلاب چرب دارند مورد استفاده قرار می گیرد تا قبل از ورود فاضلاب به داخل شبکه فاضلاب شهری چربی آن جداسازی شود.

یکی از تجهیزات مربوط به شبکه فاضلاب و لوله کشی فاضلاب ساختمانها چربی گیر می باشد که با هدف جمع آوری چربی های موجود در فاضلاب نصب می شود. چربی گیر فاضلاب وسیله ای است که معمولا در رستوران ها و مجموعه هایی که فاضلاب چرب دارند مورد استفاده قرار می گیرد تا قبل از ورود فاضلاب به داخل شبکه فاضلاب شهری چربی آن جداسازی شود.

چربی گیر چیست؟

چربی گیر مخزنی بزرگ است که فاضلاب مجموعه ابتدا وارد آن می شود و طی فرایندی چربی ها از آن جدا شده و باقی فاضلاب از آن خارج می شود و وارد شبکه فاضلاب شهری می شود. روش کار چربی گیر نیز بسیار ساده است به این صورت که فاضلاب ورودی به داخل آن سرعت خود را از دست می دهد و به سکون می رسد. در این حالت چربی ها که چگالی کمتری دارند روی سطح آب معلق می شوند و در آنجا باقی می مانند. سپس بقیه فاضلاب از پایین مخزن خارج می شود. طی این فرایند ساده روغن ها در سطح آب در داخل مخزن باقی می مانند و فاضلاب بدون چربی از مخزن خارج می شود.

یکی از مواد آلاینده موجود در فاضلاب صنایع روغن و چربی است که در پساب خروجی آنها مشاهده می شود که در برخی موارد غلظت این آلاینده ها به قدری بالاست که لازم است مجموعه مورد نظر چربی های موجود در فاضلاب را تصفیه نماید تا از ورود آنها به داخل شبکه یا چاه فاضلاب جلوگیری بعمل آید. ساده ترین و ارزان ترین روش برای حذف چربی از فاضلاب استفاده از چربی گیر می باشد که برخی به آن روش ثقلی می گویند.

لزوم استفاده از چربی گیر در رستوران و آشپزخانه

همانطور که ذکر شد چربی گیر وسیله ای است که جهت جمع آوری چربی های موجود در فاضلاب مورد استفاده قرار می گیرد و معمولا آشپزخانه ها، رستورانها و غذاخوری ها از آن استفاده می کنند. جهت توضیح بیشتر باید گفت ساختمانهایی که فاضلاب تولیدی آنها دارای حجم زیادی از روغن و چربی می باشد و تمایل دارند از شبکه فاضلاب شهری استفاده کنند لازم است پیش از تخلیه فاضلاب به شبکه از چربی گیر استفاده نمایند تا چربی موجود در فاضلاب آنها جمع آوری شده و وارد شبکه فاضلاب نشود. علتش هم این است که ورود حجم زیاد چربی به داخل شبکه باعث می شود عملیات تصفیه فاضلاب با اختلال مواجه شود و به همین جهت آشپزخانه های صنعتی باید از چربی گیر استفاده نمایند تا چربی فاضلاب آنها وارد شبکه نشود.

فواید استفاده از چربی گیر فاضلاب

استفاده از چربی گیر فواید زیادی دارد و همین باعث شده بسیاری از مجموعه های تهیه غذا و رستوران ها از این دستگاه استفاده نمایند. برخی از این فواید عبارتند از:

- جلوگیری از ورود چربی به شبکه فاضلاب و تصفیه خانه
- پیشگیری از آسیب رسیدن به تجهیزات شبکه فاضلاب و تصفیه خانه
- پیشگیری از پر شدن سریع چاه فاضلاب
- جلوگیری از آلودگی محیط زیست و آب های سطحی
- تصفیه آسان و بدون مشکل فاضلاب
- کاهش بار آلودگی فاضلاب تولیدی
- جلوگیری از ایجاد گرفتگی در لوله های فاضلاب
- عدم نیاز به لوله بازکنی و رفع گرفتگی لوله ها

- بهبود روند تصفیه فاضلاب در تصفیه خانه

روش نصب چربی گیر فاضلاب

نصب چربی گیر در مراکز تهیه غذا معمولا با اکراه انجام می شود و برخی از این مجموعه ها از زیر بار آن فرار کرده و از چربی گیر استفاده نمی کنند. اما از جانب شرکت آب و فاضلاب نصب چربی گیر برای این مجموعه ها الزامی بوده و در صورت نقض آن مجبور به پرداخت جریمه خواهند شد. علت این همه تلاش برای استفاده از چربی گیر این است که طبق استاندارد تصفیه فاضلاب که از جانب سازمانهای محیط زیست ابلاغ شده صنایعی که فاضلاب آنها حاوي حجم زیادی چربی می باشد ملزم به استفاده از چربی گیر می باشند.

استفاده از چربی گیر باعث می شود چربی های موجود در فاضلاب جمع آوری شود و به لوله های فاضلاب شبکه جمع آوری و تجهیزات و دستگاه های تصفیه خانه آسیب نرسد و همچنین لوله های فاضلاب خود مجموعه نیز دچار گرفتگی نشود و از شر گرفتگی لوله و لوله بازکنی راحت باشد. معمولا چربی گیرها را از مواد سازگار با محیط زیست یعنی پلی اتیلن می سازند که هم وزن پایینی دارند و هم دوام آن بسیار بالا می باشد. همچنین مقاومت پلی اتیلن در برابر مواد شیمیایی نیز بسیار بالا می باشد و همین باعث شده که ساخت چربی گیر، سپتیک تانک، منهول فاضلاب و لوله های فاضلاب از این جنس باشد.

به این مطلب امتیاز دهید (امتیاز ۴.۹ از ۵ از مجموع ۱۰ رای)

اگر مشکلی در ساختمان خود دارید همین حالا با ما تماس بگیرید

شرکت خدمات فنی ایرانیان (خانه پاک) با بکارگیری تکنسین های حرفه ای و سرویس کاران با تجربه در لوله بازکنی و خدمات فنی ساختمان افتخار دارد بیش از ۱۵ سال در کنار شما همشهریان تهرانی بوده است و هم اکنون آماده خدمت رسانی به تمام مناطق ۲۲ گانه تهران می باشد. لوله بازکنی ارزان با دستگاه مخصوص، تخلیه چاه فوری، نصب توالت و اتصالات آن، تبدیل توالت فرنگی به توالت ایرانی و ... برخی از خدمات متنوع ما می باشد.

در صورتی که مشکلی در تاسیسات ساختمان شما بوجود آمده با ما در میان بگذارید تا ضمن ارائه مشاوره رایگان مشکل شما را نیز حل کنیم.

خدمات ۲۴ ساعته: ۰۹۱۲۸۴۸۶۱۷۰