فنرزنی چیست و چگونه انجام می شود؟
پنجشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۷

فنرزنی چیست و چگونه انجام می شود؟

با تولید و نصب لوله های فاضلاب گرفتگی لوله ها نیز ایجاد شد و مردم درگیر گرفتگی لوله های فاضلاب و به تبع آن گرفتار لوله بازکنی شدند. به همین دلیل شرکتهای لوله بازکنی مختلفی در شهرها ایجاد شد تا به نیاز مردم به رفع گرفتگی لوله بپردازند. همین امر رونق لوله بازکنی و تخلیه چاه را به همراه داشت. طی این مدت تعداد زیادی شرکت لوله بازکنی راه اندازی شدند و با رونق گرفتن کار برخی به فکر سودجویی از این کار افتادند.

با تولید و نصب لوله های فاضلاب گرفتگی لوله ها نیز ایجاد شد و مردم درگیر گرفتگی لوله های فاضلاب و به تبع آن گرفتار لوله بازکنی شدند. به همین دلیل شرکتهای لوله بازکنی مختلفی در شهرها ایجاد شد تا به نیاز مردم به رفع گرفتگی لوله بپردازند. همین امر رونق لوله بازکنی و تخلیه چاه را به همراه داشت. طی این مدت تعداد زیادی شرکت لوله بازکنی راه اندازی شدند و با رونق گرفتن کار برخی به فکر سودجویی از این کار افتادند. در این زمان بود که کلاهبرداران لوله بازکنی شروع به کار کردند و با دستمزدهای نجومی مردم را سرکیسه کردند.

به هر حال با تمام این اوصاف زمان زیادی است که گرفتگی لوله ها تبدیل به معضلی برای ما شده است و این مشکل در تهران به شدت احساس می شود. لوله بازکن های مختلف روشهای مختلفی برای رفع گرفتگی لوله ها دارند که برخی از روشها مجاز بودن و برخی نیز روشهای غیرمجاز می باشند. برخی از روش ها اما روشهای بروز و معروف در رفع گرفتگی لوله می باشند که بسیاری از شرکتهای لوله بازکنی از آنها استفاده می کنند.

انواع روشهای لوله بازکنی 

یکی از این روشها استفاده از دستگاه لوله بازکنی است که در میان لوله بازکن ها شهره عام است. اما باید گفت که  در این میان دستگاه های لوله بازکنی فنر لوله بازکنی یکی از بهترین و مطمئن ترین روشهای لوله بازکنی می باشد که علاوه بر سرعت کار تضمین رفع گرفتگی را نیز میدهد. در ادامه قصد داریم روشهای لوله بازکنی با دستگاه فنر برقی و دستی را برای شما بیان کنیم.

برای رفع گرفتگی لوله دستگاه های مختلفی وجود دارد که یکی از آنه فنر لوله بازکنی است. دو نوع فنر لوله بازکنی وجود دارد که یکی فنر دستی و دیگری فنر برقی می باشد. دستگاه فنر برقی دستگاهی است که فنر بلندی را به چرخش در می آورد. این فنر یک فنر منعطف با طول زیاد است که به به سرفنر مخصوص مسلح شده است. سرفنر از جنس فولاد است و در تماس با گرفتگی ها آنها را از بین می برد. بنابراین با دوران فنر و با انعطاف پذیری آن به راحتی داخل لوله های پیچ و خم دار حرکت کرده و گرفتگی ها را رفع می نماید. گفته شد روش های مختلفی برای رفع گرفتگی لوله وجود دارد که فنرزنی یکی از آنهاست. دیگر روشهای لوله بازکنی عبارتند از

- لوله بازکنی با فشار دست
- استفاده از محلول لوله بازکن مخصوص
- بکارگیری دستگاه تراکم هوا با قدرت بالا
- استفاده از ژنراتور لوله بازکنی
- کمک گرفتن از شیلنگ آب برای بازکردن لوله
- رفع گرفتگی لوله با چاه بازکن

تنها برخی از روشهای لوله می باشند که البته رایج ترین آنها می باشند. برخی اصرار دارند از اسیدهای لوله بازکنی برای رفع گرفتگی استفاده کنند اما دقت ندارند که این کار باعث پوسیدگی و خوردگی لوله فاضلاب خواهد شد و در نهایت به جای سود خسارت به مالک وارد می آورد. برخی دیگر از لوله بازکن ها از تلمبه دستی استفاده می کنند که البته این کار بسیار مناسب و کم هزینه است اما باید توجه داشت که تمام گرفتگی های لوله با این روش رفع نمی شوند و تنها گرفتگی های ساده را می توان با این روش رفع نمود.

فنر زنی چیست؟

در ابدا ذکر شد بهترین روش لوله بازکنی استفاده از فنر است که در اصطلاح به آن فنرزنی گفته می شود. فنرزنی به عملی گفته می شود که طی آن فرد لوله بازکن با استفاده از فنر مخصوص لوله بازکنی (چه فنر دستی و چه فنر برقی) اقدام به رفع گرفتگی لوله می نماید. طی این عملیات سرویس کار با استفاده از تجربه و تخصص خود طوری فنر را داخل لوله فرو می کند تا گرفتگی های لوله رفع شود. این روش از لوله بازکنی در شرکتهای خدمات فنی رایج بوده و بسیاری از آن استفاده می کنند.

اما عده ای هم وجود دارند که از فنرهای دستی به جای فنر برقی استفاده می کنند. نوع دستی فنر تنها تفاوتی که دارد در دوران آن است. فنر برقی به وسیله موتور الکتریکی به حرکت می آید در حالی که فنر دستی حرکت دورانی نداشته و تنها در طول لوله حرکت می کند. مشخص است کارایی فنر برقی بسیار بیشتر از فنر دستی است و سرعت عمل آن نیز بالاتر می باشد. همچنین طول فنرهای دستی بسیار کمتر از فنر برقی بوده و کارایی آن نیز پایین تر می باشد.

آن نیز جهت برطرف کردن گرفتگی های جزیی و ضعیف مورد استفاده قرار می گیرد. طول فنرلوله بازکن دستی نسبت به دستگاه فنر کمتر است و نیروی محرکه آن به وسیله دست انجام میگیرد. این روش بهترین و پرکاربردترین روش برای بازکردن لوله ها لوله بازکن خانگی است و جایگزین مناسبی برای محلولهای لوله بازکنی و اسیدها است.

چطور باید فنرزنی کنیم؟

برای انجام این کار ابتدا باید نکات ایمنی را انجام داده و ایمنی خود را فراهم کنید. برای کار لازم است علاوه بر داشتن دستگاه فنر برقی از داشتن دستکش مخصوص نیز اطمینان حاصل کنید. پس از آن می توانید کار لوله بازکنی را آغاز کنید. باید سرفنر ژنراتور را وارد لوله فاضلاب کنید و به آرامی آن را به داخل فرو کنید. این کار را انجام دهید تا به انتهای لوله برسد. یعنی جایی که گرفتگی در آنجا ایجاد شده و دیگر فنر به داخل لوله نمی رسد. در این زمان باید دستگاه را روشن کنید. با آغاز چرخش فنر حالت ارتجاعی پیدا می کند و این حالت باعث می شود گرفتگی های داخل لوله رفع شود.

برای رفع گرفتگی همچنین باید از سرفنر مناسب استفاده کنید. برای هر نوع گرفتگی سرفنر مخصوصی وجود دارد. اگر گرفتگی مربوط به توالت بود باید از یک نوع فنر استفاده کنید و اگر مشکل در پارکینگ رخ داده بود باید از سرفنری دیگر استفاده نمایید. زیرا عامل اصلی باز شدن لوله سرفنر مناسب می باشد که در صورت عدم رعایت آن گرفتگی باز نخواهد شد.

بهترین روش رفع گرفتگی لوله

اگر گرفتگی مربوط به توالت فرنگی باشد بهتر است از چاه بازکن یا فنر مخصوص لوله بازکنی کمک گرفت. معمولا لوله بازکن های حرفه نظر دارند که بهترین روش برای لوله بازکنی استفاده از فنر برقی و دستگاه فشار هوا می باشد. برای لوله بازکنی می توان از محلول لوله بازکن خانگی نیز کمک گرفت که علاوه بر حفظ سلامتی افراد خسارتی به لوله نیز وارد نمی کند. این محلول ها در مواردی بسیار موثر واقع می شود.

می کنند که کارشناسان مجرب اغلب توصیه میکنند که برای رفع گرفتگی توالت فرنگی از دستگاه تراکم هوا استفاده شود. البته هنگان کار باید دقت کرد که تیز بودن سرفنر باعث ایجاد خسارت در کاسه توالت فرنگی نشود. اگر تخصص کافی برای این کار داشته باشد می توانید به راحتی با استفاده از فنر برقی مشکل گرفتگی لوله را رفع نمایید. برای رعایت نکات ایمنی لازم است انتهای فنر را با دست نگه دارید تا با دیواره کاسه توالت برخورد نکند.

منبع: lolehbazkony.ir

به این مطلب امتیاز دهید (امتیاز ۴.۵ از ۵ از مجموع ۱۱ رای)

اگر مشکلی در ساختمان خود دارید همین حالا با ما تماس بگیرید

شرکت خدمات فنی ایرانیان (خانه پاک) با بکارگیری تکنسین های حرفه ای و سرویس کاران با تجربه در لوله بازکنی و خدمات فنی ساختمان افتخار دارد بیش از ۱۵ سال در کنار شما همشهریان تهرانی بوده است و هم اکنون آماده خدمت رسانی به تمام مناطق ۲۲ گانه تهران می باشد. لوله بازکنی ارزان با دستگاه مخصوص، تخلیه چاه فوری، نصب توالت و اتصالات آن، تبدیل توالت فرنگی به توالت ایرانی و ... برخی از خدمات متنوع ما می باشد.

در صورتی که مشکلی در تاسیسات ساختمان شما بوجود آمده با ما در میان بگذارید تا ضمن ارائه مشاوره رایگان مشکل شما را نیز حل کنیم.

خدمات ۲۴ ساعته: ۰۹۱۲۸۴۸۶۱۷۰