بیده توالت فرنگی چیست و چه کاربردی دارد؟
پنجشنبه ۵ دی ۱۳۹۸

بیده توالت فرنگی چیست و چه کاربردی دارد؟

اگر تا به حال قصد خرید و نصب توالت فرنگی را داشته اید حتما در میان مدل های مختلف توالت فرنگی نوع بیده دار آن را هم دیده اید. توالت فرنگی بیده دار یا توالت فرنگی خودشور یکی از انواع توالت فرنگی است که در آن قابلیت شستشوی خودکار قرار گرفته است که پس از استفاده از آن توالت به صورت خودکار با فشار آب مقعد را شستشو می دهد. اما خیلی از افراد از این موضوع اطلاع ندارند و نمی دانند که بیده در توالت چیست و چه کاربردی دارد و اصلا توالت فرنگی بیده دار دقیقا چه کاربردی دارد. به همین جهت سوالات متعددی در خصوص بیده و توالت بیده دار پرسیده می شود. از این روی ما برای پاسخ دهی به همه این سوالات این مطلب را منتشر کرده ایم تا دیگر کسی از ماهیت بیده در توالت فرنگی ناآگاه نباشد.

در بازار فروش محصولات سرویس بهداشتی و منسوجات آن انواع مختلفی از توالت فرنگی وجود دارد. توالت فرنگی تاشو، توالت فرنگی دیواری، توالت فرنگی چینی، توالت فرنگی پلاستیکی و فایبرگلاس، توالت فرنگی ایستاده و توالت فرنگی بیده دار که در میان این مدل ها توالت فرنگی بیده دار مد نظر ما می باشد. این نوع از توالت فرنگی با دیگر توالت ها تفاوت دارد. در این مطلب ما می خواهیم ضمن ذکر توالت توالت فرنگی بیده دار با دیگر توالت ها، فواید آن را هم ذکر کرده و به شما معرفی کنیم.

بیده توالت فرنگی چیست؟

بیده به کاسه توالتی گفته می شود که در آن لوله کشی آب انجام شده است تا پس از استفاده فرد از توالت، به وسیله آن لوله کشی اندام های جنسی شستشو داده شود. اما منظور از بیده در توالت فرنگی قطعه ای کوچک است که در عقب کاسه توالت نصب شده است و عملیات پاشیدن آب و شستشوی مقعد را انجام می دهد. در اصطلاح به این قطعه کوچک که در داخل کاسه توالت قرار گرفته بیده گفته می شود.

یکی از معایب اصلی توالت فرنگی این است که پس از خروج مدفوع امکان شستشوی مقعد با آب وجود ندارد. حتی اگر شیر آب هم در کنار توالت وجود داشته باشد عملا امکان شستشوی آسان مقعد فراهم نیست و در صورتی که فرد بخواهد این کار را انجام دهد با مشکل مواجه خواهد شد. در صورتی هم که فرد اقدام به شستشوی مقعد نکند، فارغ از مسائل شرعی برای مسلمانان، مشکلات بهداشتی نیز گریبان گیر فرد می شود. از جمله بیماری های عفونی همچون بواسیر که به جهت عدم شستن مقعد ایجاد می شود.

به این علت سازندگان توالت فرنگی به این فکر افتادند که با ساخت و نصب قطعه ای ساده بتوانند این امکان را فراهم کنند تا به راحتی پس از استفاده از توالت عملیات شستشو انجام شود. به این صورت بود که بیده را تولید نمودند.

توالت فرنگی بیده دار یا خودشور

اگر توالت فرنگی های بیده دار را بررسی کنید متوجه می شوید که در داخل و عقب کاسه توالت آن، لوله ای کوچک بیرون زده است که سر آن دارای سوراخ های ریزی می باشد. این لوله به تجهیزات دیگری متصل شده است که همه باهم بیده توالت نام دارند. زمانی که فرد از توالت استفاده کرد می تواند برای شستشوی مقعد شیر مخصوص بیده را باز کرده و یا بیده را فعال نماید تا آب با فشار از آن لوله قرار گفته در کاسه توالت خارج شده و مقعد را شستشو دهد.

توالت فرنگی های بیده دار در واقع همان توالت فرنگی های عادی هستند که قابلیت شستشوی خودکار به آنها اضافه شده است. یعنی با نصب بیده و مجموعه قطعات مربوط به آن توالت فرنگی مجهز به شستشوی خودکار مجهز شده است. از این روی برخی توالت فرنگی بیده دار را توالت فرنگی خودشور هم می گویند.

بیده توالت فرنگی در دو نوع مکانیکی و دیجیتالی تولید شده است. بیده مکانیکی نوع ساده ای از بیده است که تنها دارای لوله پاشیدن آب می باشد که به وسیله شیلنگ آب به لوله کشی آب متصل شده است. زمانی که فرد نیاز به شستشو داشته باشد شیر مربوط به بیده را باز می کند تا فشار آن کار خود را نجام دهد. اما نوع دیجیتالی آن این کار را به صورت خودکار انجام می دهد. در بیده دیجیتالی شستشو به صورت خودکار انجام می شود و لازم نیست فرد شیر آب را باز و بسته نماید. همچنین در این نوع از بیده قابلیت تغییر زاویه پاشیدن آب و تغییر فشار آب هم تعبیه شده است.

جالب است بدانید که برخی از مدل های توالت بیده دار در کنار شستشوی خودکار دارای خشک کن خودکار هم هستند. به این صورت که پس از استفاده فرد از توالت و اتمام عملیات شستشو توسط بیده، هوای گرم از کاسه توالت فرنگی به مقعد فرد دمیده می شود تا آب ها به سرعت خشک شوند.

مزایای توالت فرنگی بیده دار

همانطور که گفتیم بیده توالت از این جهت تولید شد که برای شستشوی بدن در توالت فرنگی محدودیت هایی وجود داشت. پس می توان گفت که بیده حداقل یک مزیت دارد که آن سهولت شستشو بدن است. اما در حقیقت بیده فواید بیش از این دارد که در ادامه ذکر شده است.

  • سهولت در شستشوی بدن 
  • عدم استفاده از دست برای شستشو
  • صرفه جویی در مصرف آب
  • جلوگیری از بروز بیماری های عفونی
  • سهولت شستشو برای سالمندان و کودکان

توجه داشته باشید که اگر توالت فرنگی شما دارای بیده نیست می توانید بیده ساده یا اتوماتیک آن را خریداری کرده و روی توالت خود نصب نمایید. خوبی بیده این است که می توان آن را روی اکثر مدل های توالت فرنگی نصب کرده و از آن استفاده نمود.

روش نصب بیده توالت فرنگی

همانطور که گفته شد امکان نصب بیده روی اکثر مدل های توالت فرنگی وجود دارد. پس از این جهت جای نگرانی نیست. برای نصب بیده روی توالت فرنگی هم نیاز به هیچ تخصصی ندارید و می توانید خودتان بدون تماس با نصاب این کار را انجام دهید. محل قرارگیری بیده و اتصالات آن زیر درب توالت یا همان وال هنگ می باشد. در برخی از مدل های توالت میان درب و بده توالت مانعی قرار گرفته است که امکان نصب بیده را فراهم نمی کند. در این مدل از توالت ها متاسفانه امکان نصب بیده وجود ندارد. باید قبل از خرید بیده به این نکته توجه داشته باشید.

اگر توالت شما از این نوع نبود دیگر مشکلی نیست. صفحه صاف بیده را روی قسمت عقب نشیمن گاه توالت قرار دهید به صورتی که لوله عمودی آن در داخل کاسه قرار بگیرد. پس از آن اگر بیده گیره ای دارد آن را به بخش های مربوطه ببندید. سپس درب توالت را روی بیده بگذارید تا کار نصب بیده به اتمام برسد. اتصال آب به لوله بیده هم باید به کمک شیلنگ انجام شود. در پایان ویدیویی از نحوه کار توالت فرنگی بیده دار برای شما قرار داده شده است.

به این مطلب امتیاز دهید (امتیاز ۴.۴ از ۵ از مجموع ۲۰ رای)

اگر مشکلی در ساختمان خود دارید همین حالا با ما تماس بگیرید

شرکت خدمات فنی ایرانیان (خانه پاک) با بکارگیری تکنسین های حرفه ای و سرویس کاران با تجربه در لوله بازکنی و خدمات فنی ساختمان افتخار دارد بیش از ۱۵ سال در کنار شما همشهریان تهرانی بوده است و هم اکنون آماده خدمت رسانی به تمام مناطق ۲۲ گانه تهران می باشد. لوله بازکنی ارزان با دستگاه مخصوص، تخلیه چاه فوری، نصب توالت و اتصالات آن، تبدیل توالت فرنگی به توالت ایرانی و ... برخی از خدمات متنوع ما می باشد.

در صورتی که مشکلی در تاسیسات ساختمان شما بوجود آمده با ما در میان بگذارید تا ضمن ارائه مشاوره رایگان مشکل شما را نیز حل کنیم.

خدمات ۲۴ ساعته: ۰۹۱۲۸۴۸۶۱۷۰