جمع آوری و دفع فاضلاب چگونه انجام می شود؟
چهارشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۴

جمع آوری و دفع فاضلاب چگونه انجام می شود؟

فاضلاب به باقی مانده آب پس از استفاده گفته می شود که معمولا حاوی موادی اضافی نظیر فضولات انسانی و یا مواد صنعتی می باشد که وجود این مواد باعث می شود این نوع آب آلودگی داشته باشد و با دیگر آب ها متفاوت باشد و برای جمع آوری و دفع آن روشهای مختلفی ارائه شود.

فاضلاب به باقی مانده آب پس از استفاده گفته می شود که معمولا حاوی موادی اضافی نظیر فضولات انسانی و یا مواد صنعتی می باشد که وجود این مواد باعث می شود این نوع آب آلودگی داشته باشد و با دیگر آب ها متفاوت باشد و برای جمع آوری و دفع آن روشهای مختلفی ارائه شود.

در گذشته برای دفع فاضلاب از چاههای فاضلاب استفاده می شد اما امروزه وجود شبکه فاضلاب شهری باعث شده فاضلابهای شهری به وسیله لوله های فاضلاب به تصفیه خانه منتقل شود و تبدیل به آب سالم برای طبیعت شود. اما متاسفانه هنوز هم برخی از ساختمانها از چاه فاضلاب برای دفع فاضلاب استفاده می کنند. 

در حالت کلی فاضلاب ها به دو نوع خانگی و صنعتی تقسيم می شوند که خوشبختانه هر دو نوع فاضلاب قابل تصفیه می باشند. علت این دسته بندی منشا پیدایش آن می باشد. 

- فاضلاب خانگی

اضلاب خانگی به فاضلاب تولید شده در منازل و ساختمان های شهری گفته می شود که عموما حاوی فضولات انسانی، باقی مانده غذا ها و زباله می باشد و از استفاده از توالت، حمام، ظرفشویی و ... تولید می شود که روش جمع آوری آن در چاه فاضلاب و یا شبکه فاضلاب شهری می باشد.

این نوع فاضلاب در گذشته در چاه های فاضلاب دفع می شد که به علت ایجاد آلودگی در طبیعت و منابع آب شبکه فاضلاب شهری راه اندازی شد و فاضلاب منازل با لوله کشی فاضلاب به تصفیه خانه های فاضلاب هدایت می شود و پس از تصفیه در طبیعت رها می شود. روش جمع آوری آن نیز به این صورت است که همه ساختمان ها و منازل شهر به وسیله لوله های فاضلاب بزرگ به شبکه متصل می شوند و فاضلاب تولیدی از طریق همین شبکه به تصفیه خانه های مربوطه هدایت می شود و سپس روی آن عملیات تصفیه انجام می شود.

- فاضلاب صنعتی

نوع دوم فاضلاب صنعتی می باشد که توسط کارخانه جات صنعتی تولید می شود. این نوع فاضلاب حاوی مواد صنعتی و شیمیایی می باشد که بعضا بسیار خطرناک نیز می باشند. فاضلاب صنعتی را در شبکه فاضلاب شهری وارد نمی کنند زیرا به خاطر وجود مواد شیمیایی خطرناک روش تصفیه آن متفاوت با فاضلاب انسانی است بنابر این در کنار کارخانه تولید کننده سیستم های مخصوصی برای تصفیه فاضلاب تولید شده راه اندازی می کنند که به خود مجزا پس از تصفیه فاضلاب آن را در طبیعت رها می کند.

دفع غیراصولی فاضلاب

چاه فاضلاب یکی از خطرات جدی برای طبیعت می باشد زیرا این چاه ها باعث ورود حجم زیادی فاضلاب به داخل زمین می شود و در نتیجه آلودگی آبهای زیرزمینی و طبیعت را به همراه خواهد داست. برخی پا را فراتر گذاشته و فاضلاب را در دشت و رودخانه ها رها می کنند که این کار ضرر جبران ناپذیری به طبیعت وارد می کنند. به عنوان مثال برخی شرکتهای تخلیه چاه و یا دارندگان تانکرها فاضلاب مکش شده از داخل چاه های فاضلاب را در رودخانه های حاشیه شهر رها می کنند.

برای حل این مشکل شبکه فاضلاب شهری ابداع شد. شبکه ای متشل از لوله های بزرگ فاضلابی که فاضلاب را از مبدا و محل تولید (ساختمانها) به مقصد که همان محل تصفیه و تصفیه خانه می باشد منتقل می کند.

شبکه فاضلاب شهری

سیستم جمع آوری فاضلاب یا همان شبکه فاضلاب شهری راه حل این مشکل است که هم در بسیاری از شهرها این شبکه وجود دارد. از شبکه فاضلاب برای جمع آوری، انتقال تصفیه و دفع فاضلاب استفاده می شود. به وسیله این شبکه فاضلاب از درب منازل حرکت کرده و از طریق لوله های مختلف در نهایت به تصفیه خانه فاضلاب می رسد.

در تصفیه خانه از طریق روش های علمی و پیچیده فاضلاب و آلودگی های آن تصفیه شده و آبی پاک و تمیز از فاضلاب بدست می آید. این فاضلاب در کشاورزی قابل استفاده می باشد و هم اکنون بسیاری از کشاورزان از این نوع آب برای آبیاری گیاهان خود استفاده می کنند. شبکه فاضلاب شهری که به تصفیه خانه های فاضلاب منتهی می شود فواید زیادی دارد که یکی از انها تصفیه آب و از بین بردن مواد مضر در آن است.

علل جمع آوری و تصفیه فاضلاب 

جمع آوری و تصفيه فاضلاب علل مختلفی دارد که اصلی ترین آنها عبارت است از:

- آلودگی منابع زیرزمینی آب و آلوده شدن خاک و محیط زیست
- آسیب رسیدن به حیات وحش و حیات گیاهی
- آلودگی محیطی برای انسان و سایر جانداران
- آلوده شدن رودخانه و دریاها در صورت تخلیه فاضلاب در آنها که در نتیجه باعث آسیب رسیدن به آبزیان می شود.
- انتقال بیماری های عفونی و رواج آنها در جامعه
- عدم استفاده مجدد از فاضلاب قابل تصفیه

با تمام موارد مذکور باز هم افرادی برای راحتی خود و بدون توجه به مضرات این کار به راحتی فاضلاب را در محیط زیست تخلیه می کنند و باعث آلودگی منابع آب، محیط زیست، طبیعت و ایجاد بیماری های عفونی می شود.

به این مطلب امتیاز دهید (امتیاز ۵ از ۵ از مجموع ۶ رای)

اگر مشکلی در ساختمان خود دارید همین حالا با ما تماس بگیرید

شرکت خدمات فنی ایرانیان (خانه پاک) با بکارگیری تکنسین های حرفه ای و سرویس کاران با تجربه در لوله بازکنی و خدمات فنی ساختمان افتخار دارد بیش از ۱۵ سال در کنار شما همشهریان تهرانی بوده است و هم اکنون آماده خدمت رسانی به تمام مناطق ۲۲ گانه تهران می باشد. لوله بازکنی ارزان با دستگاه مخصوص، تخلیه چاه فوری، نصب توالت و اتصالات آن، تبدیل توالت فرنگی به توالت ایرانی و ... برخی از خدمات متنوع ما می باشد.

در صورتی که مشکلی در تاسیسات ساختمان شما بوجود آمده با ما در میان بگذارید تا ضمن ارائه مشاوره رایگان مشکل شما را نیز حل کنیم.

خدمات ۲۴ ساعته: ۰۹۱۲۸۴۸۶۱۷۰