بهترین روش رفع گرفتگی لوله های فاضلاب
یکشنبه ۹ فروردین ۱۳۹۴

بهترین روش رفع گرفتگی لوله های فاضلاب

گرفتگی لوله های فاضلاب در قسمت های مختلف لوله کشی ساختمان رخ می دهد. فارغ از محل گرفتگی، علت گرفتگی هم در موارد مختلف با یکدیگر تفاوت دارد. در اینجا قصد داریم ضمن توضیح علل گرفتگی لوله های فاضلاب، رایج ترین نوع گرفتگی در لوله های فاضلاب را برای شما ذکر نماییم. بنابراین با ما همراه باشید و این مطلب را تا انتها مطالعه کنید تا به دانش لوله بازکنی شما افزوده شود.

شواهد نشان می دهد که قسمت زانوی آبریزگاه ها به علل مختلف دچار گرفتگی و در نتیجه سبب عدم کشش آب و فضولات می شود که به ترتیب زیر آن را برطرف می کنیم:

تشخیص گرفتگی و رفع آن

در مواردی که شاهد این هستید که کشش آب به سختی و کندی در لوله ها انجام می شود و به اصطلاح لوله فاضلاب آب را مکش نمی کند به احتمال زیاد مشکلی در لوله های فاضلاب بوجود آمده و آن مشکل گرفتگی لوله می باشد. برای رفع گرفتگی لوله ها باید دست به کار شده و عملیات های مختلف لوله بازکنی را انجام دهید. در این مورد با پمپ کردن معمولی به طریق زیر می توان لوله را باز کرد.

روش ١- تلمبه لوله بازکن
حوه عمل به این شکل است که آب را در محل کاسه توالت، دستشویی و یا کفشویی باز می کنیم و سپس پمپ را با فشار در محل قرار می دهیم فشار و نیروی وارده سبب متراکم شدن لاستیک پمپ به داخل سیفون و شتر گلو می شود و در نتیجه گرفتگی لوله بر طرف می شود.

روش ٢- تراکم هوا
گر گرفتگی به خاطر وجود شی خارجی یا سخت شدن فضولات باشد باید لوله را تراکم هوا باز کرد. البته این وسیله در اختیار همه نیست و تنها شرکت های لوله بازکنی از آن استفاده می کنند. از این روی استفاده از آن برای همه مقدور نیست.

توجه ١: این دستگاه مخزنی دارد که با تلمبه زدن، هوا درون آن انباشته می شود و عقربه با حرکت روی صفحه مدرج، مقدار هوا را نشان می دهد. با نگهداری دقیق و مطمئن دستگاه به طوری که خطر پس زدن و سانحه بوجود نیاید، اهرم دستگاه را می کشیم و عمل پمپ کردن با تولید صدای شدیدی انجام ولوله بلافاصله باز می شود.

توجه ٢: اگر لازم باشد، عمل کمپرس هوا با دستگاه مذکور را چند بار انجام می دهیم تا لوله گرفته شده باز شود.

توجه ٣: با روان کردن آب به داخل لوله ها و مشاهده کشش سریع، باز شدن لوله آزمایش می شود. فنر زنی چنانچه به روش تراکم هوا نتوانیم لوله را باز کنیم، روش فنر زنی را انجام می دهیم. فاصله مکان گرفتگی لوله با شتر گلو زیاد است وعمل فنر زنی با دستگاه مخصوصی انجام می شود . این دستگاه با برق کار می کند.

روش ٣- فنر زنی
نانچه به روش تراکم هوا نتوانیم لوله را باز کنیم، روش فنر زنی را انجام می دهیم. فاصله مکان گرفتگی لوله با شتر گلو زیاد است وعمل فنر زنی با دستگاه مخصوصی انجام می شود. دستگاه فنر لوله بازکن هم یک دستگاه برقی است که به کمک موتور دوار و فنر بلند گرفتگی ها را باز می کند.

نوک فنر حدود ١٠٠ سانتیمتر تز و مستقیم و از جنس مقاوم است . قسمت اولیه پیچهای مخروطی در فنر، سبب سردادن اشیا به جلو می شود. توجه ١: این دستگاه با صدای وزوز و با چرخش فنر و بازی کردن آن به سمت جلو گرفتگی را باز می کند.

توجه ٢: با روان کردن آب با فشار شدید و کشش سریع آن، عمل انجام شده را آزمایش می کنیم.

توجه ٣: امروزه از دستگاههای لوله بازکمن مدرن که بسرعت کار را انجام مدهند و به فرمهای مختلف است استفاده می شود.

رفع گرفتگی کفشوی

اگر مشاهده کردید که یکی از کفشورهای حیاط، پارکینگ، حمام و سرویس بهداشتی گرفته است و آب داخل آن فرو نمی رود بدانید که گرفتگی لوله در آن ایجاد شده است. برای رفع این گرفتگی از لوله فاضلاب حمام یا دیگر لوله ها روش های مختلفی وجود اما این گرفتگی می توان به دو علت بوجود آید:

الف) وجود لوله هایی با قطر کم

ب) وجود چربی و مو براثر حمام کردن در شترگلو و جداره لوله ای فاضلاب، بخصوص اگر قطر لوله ها کمتر از چهار اینچ باشد، گرفتگی بوجود می آید.

اگر علت گرفتگی قطر کم لوله ها باید ممکن است کار چندانی نتوان انجام داد و در صورت لوله بازکنی باز هم گرفتگی ایجاد شود. اما در صورتی که علت گرفتگی ناشی از چربی یا مو داخل فاضلاب حمام باشد روش هایی برای رفع گرفتگی آن وجود دارد. برای رفع این گرفتگی چنین عمل می کنیم:

١- آب جوش را با فشار باز می کنیم، و با پمپ کردن مسیر را باز می کنیم.

٢- چنانچه چربیها نشست کرده در جداره کلوله فراوان باشد، محلول ١٠ % اسید کلریدریک و یا حل کننده دیگری را در محل کفشوی می ریزیم و با پمپ زدن مکرر، مسیر لوله را باز می کنیم.

توجه ١: لوله چدنی را باید به کمک اسید رقیق باز کنیم.

توجه ٢: برای باز کردن مسیر لوله پولیکا و یا مشابه آن، نباید از اسید استفاده کرد زیرا اسید لوله را می خورد و با تکرار این کار، لوله سوراخ می شود و می پوسد. در واقع سبب سرایت رطوبت های بالا رونده به اطراف می شود.

توجه ٣: امروزه برای حل کردن چربی ها در لوله های پولیکا، مواد شیمیایی خاصی وجود دارد که می توان آنها را با آب مخلوط و مسیر گرفته را باز کرد.

گرفتگی دستشویی و ظرفشویی

در مورد گرفتگی روشویی و ظرفشویی هم وضعیت تا حدودی به همین صورت است. لوله فاضلاب سینک به علت تماس زیاد با روغن و چربی و باقی مانده غذاها بسیار چرب است و معمولا لایه هایی از رسوب و کثیفی در داخل آن وجود دارد. این لایه های چسبنده به راحتی باعث ایجاد گرفتگی در لوله می شوند. 

در لوله سینک چربی ها در آب سرد، اطراف لوله ها و متعلقات آنها نشست می کنند که برای از بین بردن آنها باید جوش ریخته و و سپس اقدام به پمپ زدن  مداوم نمایید تا مشکل برطرف شود. برای پمپ زدن می توانید از تلمبه لوله بازکن استفاده نمایید.

توجه ١: نظر به این که عمل پمپ زدن با فشار انجام می شود، دستشویی بایدکلاف و زیرسازی مقاومی داشته باشد تا تکان نخورد. اگر لازم باشد، می توان با استفاده از شمع چوبی و یا چیز دیگر، از حرکت دستشویی و یا ظرفشویی جلوگیری کرد و سپس عمل پمپ زدن را انجام داد.

توجه ٢: اگر با وسایل ذکر شده لوله باز نشود، برای باز کردن آن از اسید بسیار رقیق استفاده می کنیم که این اسید چربیها را از اطراف لوله دور می کند. برای اطمینان از بازشدگی، آزمایش کشش آب را انجام می دهیم.

توجه ٣: چنانچه به ترتیب ذکر شده باز هم لوله باز نشد، از مواد شیمیایی و یا محلولهای دیگری استفاده می کنیم و آنها را پشت شترگلوی لوله می ریزیم و با هدایت کردن آب جوش، لوله مسدود را باز می کنیم . پس از اطمینان از کشش آب، شتر گلو و متعلقات آن را می بندیم.

کنترل چاه فاضلاب (مادر چاه)

چاه فاضلاب اگر پر شود، مخاطراتی را بوجود می آورد. اگر به موقع خالی نشود، خطر ریزش آن پیش می آید که خسارات جانی و مالی فراوان در بر دارد. بویژه اگر چاه فاضلاب در قسمتهای داخلی ساختمان واقع شده باشد.

علت پرشدن چاه فاضلاب

١- در زمینهای غیر ماسه ای، عدم کشش و مکش آب در خاک بوجود می آید که به علت کم قطر بودن چاه و نداشتن انباری، مادر چاه در زمانی مشخص پر می شود.

٢- در زمینهای شنی، خطر پرشدن چاه به مراتب کمتر از زمینهای خاکی است . علت پرشدن این گونه چاهها قوام و ضماری است که از فضولات، کف صابون و چربیها بر جداره دیواره چاه نشست می کنند و سبب عدم مکش آب می شوند.

تشخیص پر شدن مادر چاه:

١- از محل کفشوی و سیفون بوی نامطبوعی به مشام می رسد.
۲- معمولاً برای تهویه چاه فاضلاب و خروج گازهای درون چاه، تا بلندترین نقطه ساختمان هواکش تعبیه
می شود.
٣- چنانچه مادر چاه در محوطه حیاط باشد، به علت پرشدن چاه سطح موزاییک فرش روی دهانه آن خیس می شود.
٤- در موارد حاد، پرشدن چاه فاضلاب با بی کششی آب و به اصطلاح بالازدن و پس زدن آب و فضولات در توالت، آب و کف صابون در کفشوی حمام، همچنین در سیفون دستشویی و یا آشپزخانه مشخص می شود. در چنین مواردی به نظر می رسد که در مسیرها، گرفتگی بوجود آمده است.
۵- به علت خیس شدن سطح روی چاه، محل مذکور نسبت به سایر سطوح دیگر بوی زننده ای پیدا می کند. معمولاً محل چاه فاضلاب در بنا مشخص است. اما اگر محل چاه مشخص نباشد، به روش زیر محل مذکور را پیدا می کنیم:

در مواقع سکوت کامل مانند نیمه شب، یکی از شیرها را باز می کنیم تا آب در لوله فاضلاب جاری شود. گوش را در سطح نقاط مختلف زمین قرار میدهیم، چنانچه چاه فاضلاب پر شده باشد، صدای ریزش آب در ارتفاع نزدیک به گوش می رسد. در چنین مواردی درپوش یا سر چاه را بر می داریم تا ارتفاع سطح آب معلوم شود. سپس با دستگاه تخلیه چاه، فاضلاب را خالی می کنیم.

توجه: چنانچه نشست ضمار از فضولات بر دیواره چاه قطور باشد، تراشیدن دیوار آن بصورت خاکبرداری در چند سانتیمتر الزامی است. این روش در دیوار چاه مکش به وجود می آورد.

با استفاده از موزاییکهای غیر همرنگ در کف و یا محوطه، سطح خارجی مادر چاه، نخست پوشش و بعد از بازدید و تخلیه های بعدی مشخص باشد. در تمامی مراحل برداشتن سرچاه، خاکبرداری توسط مقنی انجام می شود. در موقع بازکردن سرچاه، باید برای ایستادن حتماً دو تخته زیرپایی در حدود ٤ متر روی سر چاه قرارد داد و از یک طرف شروع به جمع آوری روی چاه و سپس محل طوقه کرد.

به این مطلب امتیاز دهید (امتیاز ۴.۲ از ۵ از مجموع ۶ رای)

اگر مشکلی در ساختمان خود دارید همین حالا با ما تماس بگیرید

شرکت خدمات فنی ایرانیان (خانه پاک) با بکارگیری تکنسین های حرفه ای و سرویس کاران با تجربه در لوله بازکنی و خدمات فنی ساختمان افتخار دارد بیش از ۱۵ سال در کنار شما همشهریان تهرانی بوده است و هم اکنون آماده خدمت رسانی به تمام مناطق ۲۲ گانه تهران می باشد. لوله بازکنی ارزان با دستگاه مخصوص، تخلیه چاه فوری، نصب توالت و اتصالات آن، تبدیل توالت فرنگی به توالت ایرانی و ... برخی از خدمات متنوع ما می باشد.

در صورتی که مشکلی در تاسیسات ساختمان شما بوجود آمده با ما در میان بگذارید تا ضمن ارائه مشاوره رایگان مشکل شما را نیز حل کنیم.

خدمات ۲۴ ساعته: ۰۹۱۲۸۴۸۶۱۷۰