چرا لوله فاضلاب می گیرد؟
سه شنبه ۹ بهمن ۱۳۹۷

چرا لوله فاضلاب می گیرد؟

لوله های فاضلاب می گیرند و لازم است کسی گرفتگی آنها را باز کند و این مراحل تبدیل به یک عادت شده که وقتی لوله فاضلاب می گیرد باید با لوله بازکن یا شرکت لوله بازکنی تماس گرفته شود. اصلا از خود پرسیده اید که چرا لوله فاضلاب می گیرد؟ چه اتفاقی داخل لوله رخ می دهد که مسیر آب مسدود می شود؟ چه چیزی باعث گرفتگی لوله ها می شود؟ و چندین سوال دیگر که برای دریافت پاسخ آن لازم است این مطلب را تا انتها بخوانید تا برایتان روشن شود که چرا لوله فاضلاب می گیرد و باید آن را باز کرد.

لوله های فاضلاب می گیرند و لازم است کسی گرفتگی آنها را باز کند و این مراحل تبدیل به یک عادت شده که وقتی لوله فاضلاب می گیرد باید با لوله بازکن یا شرکت لوله بازکنی تماس گرفته شود. اصلا از خود پرسیده اید که چرا لوله فاضلاب می گیرد؟ چه اتفاقی داخل لوله رخ می دهد که مسیر آب مسدود می شود؟ چه چیزی باعث گرفتگی لوله ها می شود؟ و چندین سوال دیگر که برای دریافت پاسخ آن لازم است این مطلب را تا انتها بخوانید تا برایتان روشن شود که چرا لوله فاضلاب می گیرد و چرا به لوله بازکنی و رفع گرفتگی لوله نیاز داریم.

گرفتگی لوله های فاضلاب ساختمان

گرفتگی لوله های فاضلاب یک اتفاق عادی در دنیای آب و فاضلاب به شمار می آید و روزانه تعداد زیادی از لوله های فاضلاب در همین تهران می گیرد و شرکتهای لوله بازکنی برای رفع گرفتگی آنها اعزام می شوند. یعنی گرفتگی لوله ها تا این حد عادی شده که تعداد زیادی شرکت دارای سرویس کاران مختلف برای رفع آنها جمع شده اند و روزانه طبق عادت گرفتگی آنها را رفع می کنند. اما ما قصد داریم این عادت را تغییر دهیم و به شما بگوییم که چرا لوله ها می گیرند و اصلا چرا باید با لوله بازکن تماس بگیریم.

انواع مختلف لوله های فاضلاب

در ابتدا لازم است بگوییم که انواع مختلفی از لوله های فاضلاب نظیر لوله فاضلاب حمام، لوله فاضلاب دستشویی، لوله فاضلاب ظرفشویی یا روشویی، لوله فاضلاب کفشوی و ... وجود دارد که هر یک ویژگی هایی دارند و به دلیل ماهیت خاص آنها دچار گرفتگی های خاصی می شوند. یعنی هر نوع لوله فاضلابی گرفتگی خاصی را دچار می شود. علتش هم این است که فاضلاب ورودی به داخل لوله ها متفاوت است. مثال فاضلاب سینک ظرفشویی معمولا کف، روغن، باقی مانده غذا، تفاله چای و ... است که گرفتگی لوله ظرفشویی نیز از این جنس است.

لوله فاضلاب حمام

لوله فاضلاب حمام هم ورودی فاضلابی از جنس کف، صابون، مو، تیغ، دستمال کاغذی و ... است. همچنین در خصوص لوله فاضلاب توالت یا سیفون توالت می توان گفت که فاضلاب ورودی به داخل آن غالبا فضولات است. دیگر لوله های فاضلاب نیز به همین صورت هستند و فاضلاب ورودی آنها خاص خود آنها است.

انواع گرفتگی لوله ها

لذا با توجه به فاضلاب ورودی به داخل لوله های فاضلاب گرفتگی ایجاد شده در داخل آنها نیز خاص خود آنهاست. یعنی گرفتگی لوله فاضلاب ظرفشویی خاص خودش است و از نوع باقی مانده غذا و چربی و روغن می باشد. گرفتگی کفشوی حمام نیز از جنس صابون و مو و چربی بوده و این مواد هستند که در داخل لوله گرفتگی ایجاد می کنند. در خصوص کفشوی حیاط می توان گفت که خاک و سنگ باعث گرفتگی این نوع لوله های فاضلاب هستند. لوله فاضلاب توالت یا چاه توالت هم که تنها ورودی آن فضولات است نیز با این مواد می گیرد.

تا اینجا متوجه شدیم که چه نوع لوله های فاضلابی وجود دارد و چه نوع گرفتگی هایی در لوله ها رخ می دهد و رابطه گرفتگی ها با لوله ها را نیز متوجه شدیم و فهمیدیم که هر لوله ای گرفتگی خاصی دارد. بعد از این لازم است بدانیم که چرا گرفتگی در لوله ها ایجاد می شود. این چرا را باید در فاضلاب ورودی به داخل لوله جستجو کرد.

چرا گرفتگی در لوله ها ایجاد می شود؟

لوله فاضلاب محل عبور فاضلاب می باشد و باقی ماندن فاضلاب در آن باعث گرفتگی لوله خواهد شد. پس درون لوله نباید هیچگونه فاضلابی باقی بماند و فاضلاب ها تنها باید از لوله عبور کنند. باقی ماندن فاضلاب در لوله باعث ایجاد گرفتگی در آن و انسداد لوله خواهد شد. اما چه چیزی باعث باقی ماندن فاضلاب در لوله ها می شود؟ معمولا لوله های که دچار گرفتگی می شوند منبعی از آشغال و زباله های خانگی بوده اند. یعنی اگر لوله فاضلاب مربوط به ظرفشویی بوده تجمعی از آشغالهای غذا و آشپزخانه در آن وجود داشته است.

پس مشخص است عامل اصلی گرفتگی لوله ها اشغال های ورودی آن است. ورود اشغال و مواد اضافی غیر از آب به داخل لوله ها باعث ایجاد گرفتگی در داخل آنها می شود. لوله فاضلاب برای دفع زباله ایجاد نشده و ظرفیت ورود این مواد درشت را ندارد. حتی اگر این مواد ریز باشند نیز نباید وارد لوله شوند.

جلوگیری از گرفتگی لوله فاضلاب

یک راه ساده برای جلوگیری از گرفتگی لوله فاضلاب جلوگیری از ورود آشغال به داخل لوله است. یعنی باید کاری کرد که آشغالها همراه فاضلاب وارد لوله نشوند. در این صورت به طور قطع از گرفتگی لوله جلوگیری خواهد شود و حتی پس از چندین سال نیز هیچ گرفتگی در لوله ها ایجاد نمی شود. برای انجام این کار می توانید از صافی های مخصوص استفاده کنید که برای سینک ظرفشویی و کفشوی ها در بازار وجود دارد و توری آن باعث جلوگیری از ورود آشغال به داخل لوله می شود. با رعایت همین یک نکته خود را از شر گرفتگی لوله و دردسرهای لوله بازکنی راحت می کنید. تنها کافیست کمی دقت کنید و نکات پیشگیری از گرفتگی لوله را رعایت نمایید.

چطور آشغالها باعث گرفتگی در لوله می شوند؟

حال که با علل گرفتگی لوله فاضلاب آشنا شدیم بهتر است بدانیم که چگونه آشغال ها باعث گرفتگی لوله می شوند. اصلا چطور است که ورود اشغال چای و غذا باعث گرفتگی ظرفشویی می شود؟ در ادامه فرایند ایجاد گرفتگی در لوله را توضیح می دهیم.

لوله فاضلاب قطر کمی دارد و تنها برای انتقال آب و فاضلاب ساخته شده و نه برای ورود آشغال و مواد درشت زیرا طراحی آن طوری است که امکان حمل این مواد را ندارد. لوله فاضلاب علاوه بر قطر کم خمیدگی های مختلفی دارد که اصلی ترین آن سیفون است. خمیدگی های مختلفی توسط زانویی ها در لوله فاضلاب ایجاد می شود تا لوله به مقصد خود برسد. هر یک از این خمیدگی ها محلی مستعد گرفتگی است و با ورود آشغال به لوله احتمال گرفتگی آن بسیار بالا می رود.

روغن و چربی باعث ایجاد گرفتگی در لوله ها

در داخل لوله فاضلاب هر نوع ماده ای وارد می شود و مواد روغنی و چسبنده نیز جزء آنها هستند. مثلا در مورد ظرفشویی که روغن و چربی غذا ها وارد لوله فاضلاب آن می شوند. این عمل بطور مداوم انجام می شود و بنابراین لوله فاضلاب انباشته از روغن و چربی های چسبیده به دیواره آن است. حال تصور کنید در حالی که دیواره لوله ها روغنی است و بسیار چسبناک نیز شده است مقداری تفاله چای ریخته شود. در این صورت این تفاله ها به مسیر خود در لوله ادامه می دهند تا به اولین خمیدگی لوله و یا سیفون برسند.

در آنجا به علت چسبندگی سطح لوله و همچنین کاهش قطر لوله این تفاله ها به دیواره می چسبند و لایه ای از رسوب را روی آن ایجاد می کنند. اگر همین کار چند بار دیگر نیز تکرار شود هر بار لایه ای از آشغال روی روی ایجاد میشود که قطر آن افزایش می یابد. این افزایش قطر باعث کاهش قطر لوله و در نهایت گرفتگی کلی لوله خواهد شد و انسداد لوله فاضلاب را در پی خواهد داشت.

گرفتگی لوله فاضلاب حمام و توالت

در خصوص لوله فاضلاب حمام نیز به همین صورت است و در آنجا کف و صابون باعث چسبندگی لوله شده و مو و دستمال کاغذی می تواند عامل گرفتگی لوله شوند. در کفشوی حیاط نیز خاک و سنگ عامل گرفتگی هستند که چون قطر زیادی دارند در کف لوله گیر می کنند و دیگر جابجا نمی شوند. گرفتگی تمام لوله های فاضلاب به همین صورت است و همیشه پای یک شی اضافی داخل لوله در میان است. اما در خصوص گرفتگی چاه توالت باید گفت که شی اضافی داخل سیفون توالت فضولات هستند که در آن باقی مانده اند. لازم است برای جلوگیری از گرفتگی سیفون توالت پس از استفاده از آن مقداری آب داخل آن ریخته شود.

تشدید گرفتگی لوله های فاضلاب

عاملی که می تواند گرفتگی لوله را تشدید کند و احتمال آن را بسیار بالا ببرد باقی ماندن آشغال ها در داخل لوله است. بعضا اتفاق می افتد که به طور ناخواسته مقداری از زباله ها به همراه آب به داخل لوله می روند و کاری از دست انسان بر نمی آید. اگر این آشغال ها داخل لوله باقی بمانند باعث رسوب در انتهای آن می شود گرفتی سختی در لوله ایجاد می شود.

حال آنکه می توان با ریختن مقداری آب مخصوصا آب داغ از این گرفتگی جلوگیری کرد. ریختن آب باعث می شود آشغال هایی که وارد لوله شده اند با فشار آب به داخل چاه هدایت شوند و داخل لوله فاضلاب باقی نمانند. ریختن آب داغ نیز علاوه بر این باعث شسته شدن روغن و چربی های موجود در لوله شده و احتمال گرفتگی را بسیار کاهش می دهد.

گرفتگی لوله به خاطر نقص سیستم لوله کشی فاضلاب

البته می توان عاملی دیگر برای گرفتگی لوله ها ذکر کرد که البته بسیار کم اتفاق می افتد و آن عدم استاندارد بودن لوله های فاضلاب می باشد. به این صورت که لوله کش هنگام لوله کشی فاضلاب ساختمان و راه اندازی شبکه فاضلاب ساختمان از لوله های قطر پایین استفاده کند که این موضوع باعث افزایش احتمال گرفتگی لوله های می شود. به هر حال گرفتگی جزء لاینفک لوله های فاضلاب شده و برای جلوگیری از آن لازم است موارد مذکور را رعایت کرد تا از گرفتگی لوله ها جلوگیری بعمل آید.

روشهای رفع گرفتگی لوله فاضلاب

اما در خصوص روشهای رفع گرفتگی لوله های فاضلاب که در صورت ایجاد گرفتگی باید انجام شوند. روشهای مختلفی برای رفع گرفتگی لوله ها وجود دارند که البته هر یک مخصوص گرفتگی های خاصی هستند. یعنی هر گرفتگی روش های لوله بازکنی خاص خود را دارد. شرکتهای لوله بازکنی نیز از برخی از آنها استفاده می کنند.

استفاده از چاه بازکن جهت رفع گرفتگی

روشهایی نظیر لوله بازکن دستی یا چاه بازکن که برخی آن را تلمبه دستی نیز می گویند که اولین راه حل رفع گرفتگی لوله می باشد که می توانید خودتان از آن استفاده کنید. اگر چاه بازکن ندارید می توانید از دست نیز استفاده کنید به این صورت که دست خود را همچون چاه بازکن روی دهانه لوله قرار دهید طوریکه درون آن هوا وجود داشته باشد. سپس دست خود را به طرف داخل فشار دهید تا هوای داخل دست وارد لوله شود و به گرفتیگی داخل آن فشار وارد کند. روش بعدی آب داغ است که با ریختن آن می توان گرفتگی های ساده را باز کرد.

رفع گرفتگی لوله با محلول شیمیایی قوی

استفاده از محلول های لوله بازکن نیز می توانند تا حد زیادی مفید واقع شوند اما باید در مصرف آنها صرفه جویی کرد زیرا این محلول های اسیدی شیمیایی باعث خوردگی لوله می شوند. این روشها برای رفع گرفتگی های ساده و سطحی هستند و این نوع گرفتگی ها را رفع می کنند اما اگر گرفتی سخت باشد باید از روش های دیگر استفاده کرد.

رفع گرفتگی با ژنراتور لوله بازکنی

برای رفع گرفتگی های سخت نظیر ورود سنگ و خاک به داخل لوله و یا گرفتگی توالت لازم است از روشهای زیر استفاده شود. روش اول استفاده از فنر دستی است. فنری بلند که با وارد کردن آن به داخل لوله و فشار آن می توان گرفتگی را رفع کرد. روش بعدی استفاده از فنر برقی مخصوص لوله بازکنی (ژنراتور لوله بازکنی) است که همین فنر لوله بازکنی به موتوری دوار متصل شده و با دوران آن و وارد آوردن فشار به گرفتگی داخل لوله آن را از بین می برد.

بهره گیری از دستگاه تراکم هوا در لوله بازکنی

دیگر روش استفاده از دستگاه تراکم هوا مخصوص لوله بازکنی است که در حقیقت همان چاه بازکن برقی است و کار آن را انجام می دهد با این تفاوت که فشار هوا توسط دستگاه ایجاد می شود. دستگاه های لوله بازکنی معمولا در اختیار شرکتهای لوله بازکنی و تخلیه چاه می باشد که در صورت نیاز به استفاده از آن باید با شرکتهای مربوطه تماس بگیرد.

اگر لوله فاضلاب شما گرفته است و با روشهای بالا نتوانستید آن را باز کنید با یکی از شرکتهای مجاز و معتبر لوله بازکنی تماس بگیرید تا ضمن رفع گرفتگی لوله توسط تکنسین با تجربه و مجرب هزینه لوله بازکنی نیز طبق تعرفه اتحادیه محاسبه شود. یعنی ما خدمات لوله بازکنی ارزان را به مشتری ها ارائه می دهیم و خدمت لوله بازکنی تهران را برای مشتری ها به ارمغان آورده ایم.

به این مطلب امتیاز دهید (امتیاز ۴.۵ از ۵ از مجموع ۱۰ رای)

اگر مشکلی در ساختمان خود دارید همین حالا با ما تماس بگیرید

شرکت خدمات فنی ایرانیان (خانه پاک) با بکارگیری تکنسین های حرفه ای و سرویس کاران با تجربه در لوله بازکنی و خدمات فنی ساختمان افتخار دارد بیش از ۱۵ سال در کنار شما همشهریان تهرانی بوده است و هم اکنون آماده خدمت رسانی به تمام مناطق ۲۲ گانه تهران می باشد. لوله بازکنی ارزان با دستگاه مخصوص، تخلیه چاه فوری، نصب توالت و اتصالات آن، تبدیل توالت فرنگی به توالت ایرانی و ... برخی از خدمات متنوع ما می باشد.

در صورتی که مشکلی در تاسیسات ساختمان شما بوجود آمده با ما در میان بگذارید تا ضمن ارائه مشاوره رایگان مشکل شما را نیز حل کنیم.

خدمات ۲۴ ساعته: ۰۹۱۲۸۴۸۶۱۷۰