آموزش نحوه نصب و راه اندازی توالت فرنگی
جمعه ۲۹ دی ۱۳۹۶

آموزش نحوه نصب و راه اندازی توالت فرنگی

توالت فرنگی دیگر یکی از اجزای اصلی ساختمانها شده و تاسیسات آن نیز از اهمیت بالایی برخوردار است بطوری که افراد متخصصی مخصوص تاسیسات توالت و تعمیر و نصب اتصالات آن مشغول به فعالیت هستند. لازم است با مشکلات فنی توالت فرنگی آشنایی کافی داشته باشید و در صورت لزوم آنها را بکار ببندید.

نصب توالت فرنگی یا به عبارت بهتر نصب صحیص توالت فرنگی مشکلی است که هنگام خرید توالت فرنگی با آن مواجه می شویم. بعضی از افراد نمی خواهد هزینه ای صرف نصب توالت فرنگی کنند و می خواهند خودشان این کار را انجام دهند. در عین حال انجام این کار مشکلات خاص خود را دارد و هر کسی توان انجام آن را ندارد. ما می خواهیم با ارائه نکاتی آموزشی جهت نصب توالت فرنگی این امکان را برای شما فراهم کنیم که خودتان توالت را نصب کرده و دیگر هزیه ای صرف نصب آن نکنید. 

توالت، دستشویی و سرویس بهداشتی را می توان یکی از مهمترین بخش هیا ساختمان دانست. چراکه تمام افراد ساکن در ساختمان و منزل با دستشویی و توالت ارتباط داشته و روزانه به دفعات از آن استفاده می کنند. همین باعث شده بدون استثنا توالت در همه ساختمان ها و حتی مکانهای عمومی وجود داشته باشد. با افزایش بیماری های زانو و سالمندان استفاده از توالت فرنگی نیز افزایش یافته بطوری که در بسیاری از سرویس های بهداشتی در کنار توالت ایرانی توالت فرنگی نیز به چشم می خورد. افزایش توالت فرنگی به معنی افزایش تعداد نصب های آن نیز می باشد و افراد مختلفی را با آن درگیر می کند. به همین دلیل ما در این مقاله روش نصب صحیص توالت فرنگی را به شما آموزش خواهیم داد.

افزایش مصرف توالت فرنگی باعث شده این نوع توالت یکی از اجزای اصلی ساختمانها باشد. توالت فرنگی برخلاف توالت ایرانی نکات فنی و تاسیساتی فراوانی دارد که باید هنگام نصب به آنها توجه شود. به همین دلیل در اکثر مواقع نصب توالت فرنگی توسط افراد متخصص در تاسیسات ساختمان یا نصاب های توالت انجام می شود. برای تعمیر و تعویض شیرآلات و اتصالات توالت در بسیاری مواقع متخصصین اقدام می کنند. البته افرادی که فنی بوده و دانش تاسیساتی خوبی داشته باشند می توانند خود مشکلات فنی توالت فرنگی را رفع کرده و آن را نصب کنند.

آموزش نصب توالت فرنگی و راه اندازی آن

سخن این است که خرید، نصب و راه اندازی توالت فرنگی کار چندان پیچیده ای نیست. گرچه اجزا و اتصالات توالت زیاد است و با نگاه اول، نصب آن کمی نگران کننده است اما باید بدانید که اصلا اینطور نیست و با کمی دقت می توانید به کمک آموزش های ارائه شده در این خصوص خود توالت فرنگی خود را نصب کنید. در این صورت دیگر نیازی به صرف هزینه برای حضور سرویس کار یا نصاب توالت نخواهید داشت. برای موفق شدن در این کار لازم است کمی دقت فنی داشته باشید و با کمی توجه به آموزش خودتان کار را تمام کنید. ما در این آموزش روش نصب توالت فرنگی را از زبان یک متخصص فنی به شما آموزش می دهیم.

برای شروع کار وسایل و قطعات توالت فرنگی را از جعبه خارج کرده و پیش روی خود قرار دهید. لوازم و قطعات لازم برای نصب در این آموزش به شرح زیر می باشد.

  • توالت فرنگی
  • نشیمن‌گاه و مخزن توالت
  • جا پیچی (اختیاری)
  • درزگیر حمام یا آشپزخانه
  • حلقه مومی با پیچ
  • شیلنگ رابط توالت فرنگی (که در اکثر توالت های فرنگی به رابط ۱.۲ در ۲.۱ سانتی‌متری نیاز است)
  • سکه (برای قرار دادن در زیر توالت)

همچنین برای نصب به تعدادی ابزار آلات هم نیاز دارید. پس یک عدد پیچ‌گوشتی (دوسو و چهارسو) به همراه انبردست و آچار فرانسه را برای شروع کار حاضر کنید. برای شروع کار تنها چیزی که باقی مانده یک جفت لباس کهنه (مخصوص کار) و یک دستکش است که البته خیلی هم ضروری نیست. حالا که همه چیز حاضر شده می رویم سراغ مراحل نصب توالت.

۰- باز کردن توالت قدیمی و اتصالات آن

اگر در حال حاضر یک توالت فرنگی قدیمی دارید و قصد تعویض آن را دارید لازم است ابتدا توالت فرنگی قدیمی و پیچ‌ها و واشرهای آن را دربیاورید. به کمک یک پیچ‌گوشتی دوسو تلاش کنید واشرها و پیچ ها را از محل خارج کنید. با درآوردند توالت از محل خود ممکن است کمی گاز فاضلاب (گاه چاه) در محیط منتشر شود که تاحدودی سمی است. پس از استشمام آن خودداری کنید. همچنین مکنن است از محل سوسک فاضلابی نیز خارج شود که برای جلوگیری از آن بهتر است یک پارچه روی دهانه لوله قرار دهید تا از خروج سوسک و گاز فاضلاب جلوگیری شود.

حالا وضعیت در حالت عادی است و مثل این است که تا به حال اصلا توالتی نصب نشده است. برای نصب توالت جدید باید سراغ لوله فاضلاب منتهی به چاه بروید. احتمالا این لوله بوی نامطبوعی داشته باشد اما به هر حال برای نصب توالت چاره ای جز تحمل آن ندارید.

۱- حلقه مومی لوله فاضلاب را نصب کنید

برای انجام این مرحله باید حلقه مومی دارای پیچ داشته باشید. گرچه قیمت حلقه‌های دارای پیچ مقداری گران تر از نوع بدون پیچ است اما نوع پیچ دار بهتر است. پس از نصب حلقه و پیچ‌های آن مطمئن شوید که پیچ‌ها درون شبکه قرار گرفته و به خوبی سفت شده است. پس از انجام صحیح این مرحله، سراغ مرحله بعدی می رویم.

۲- سنگ توالت فرنگی را روی حلقه مومی قرار دهید

دوباره تاکید می شود که مطمئن شدید حلقه مومی به درستی در محل خود قرار گرفته، کاسه توالت فرنگی را روی آن قرار دهید. باید کاسه را به قدری حرکت دهید تا سوراخ های دور آن دقیقا بالای سوراخ های کف سرویس قرار گیرد. در این زمان توالت را در محل قرار دهید و به آن فشار وارد کنید تا به خوبی روی سرامیک‌های توالت محکم شود. انجام این کار باعث می شود سنگ توالت فرنگی به خوبی به زمین بچسبد و از ورود آب به زیر توالت جلوگیری کند.

۳- پیچ و واشرهای لازم را در سوراخ های سنگ توالت قرار دهید

با قرارگیری توالت در محل خود باید پیچ های آن را در سوراخ ها قرار داده و آنها را سفت کنید. واشر باید با سطح چینی تماس داشته باشد و روی آن پیچ بسته شود. توجه کنید که پیچ ها نباید به حد زیادی سفت شود چراکه سفت شدن زیاد پیچ می تواند باعث از کنده شدن سطح چینی توالت یا شکستن آن شود.

اگر سطح سرویس ناهموار است و احساس می کنید که توالت تکان می خورد، باید سطوح ناصاف را صاف کنید. برای انجام این کار از سکه یا واشر استفاده می کنیم. استفاده از سکه یا واشر یک روش اصولی در تاسیسات فنی و نصب توالت نیست اما در حل مشکل بسیار کمک کار می باشد. پس برای حل مشکل در زیر هر قسمتی از توالت که احساس می کنید لازم است یک سکه قرار دهید تا تکان های آن را بگیرد. سپس مجددا پیچ ها را سفت کنید.

۴- پوشش پلاستیکی را نصب کنید

برای زیبا شدن ظاهر کار روی پیچ های ثابت کننده توالت یک پوشش پلاستیکی قرار می گیرد تا ظاهر پیچ ها را بپوشاند. پس از بستن همه پیچ ها پوشش پلاستیکی روی آنها را نصب کنید. این کار به منزله اتمام عملیات سفت کاری توالت است. پس قبل از بستن پوشش ها مطمئن شوید که توالت هیچ حرکتی نداشته و بازی نمی کند.

۵- مخزن توالت فرنگی را نصب کنید

حالا که نصب توالت به پایان رسیده باید تجهیزات و اتصالات جانبی آن را نصب کنیم. در این مرحله مخزن توالت فرنگی را باید نصب کرد. پس مخزن را در محل مورد نظر یعنی پشت توالت قرار دهید و آن را ببندید. پیچ های مخزن از زیر نصب می شوند. پیچ ها را در سوراخ مربوطه قرار دهید و مهره آن را به کمک آچار فرانسه از زیر ببندید. در این مورد هم باید از سفت شدن بیش از حد پیچ ها خودداری کرد تا به توالت آسیبی نرسد.

بستن پیچ ها از پشت و زیر توالت کمی سخت است اما به ناچار باید با استفاده از آچار پیچ ها را بسته و سفت کنید. البته می توان قبل از نصب توالت مخزن آن را نصب کرد اما در این حالت مشکل این است که جابجایی و ثابت کردن توالت دارای مخزن کمی سخت است.

۶- شیلنگ رابط را وصل کنید

در کنار توالت روی دیوار یک خروجی آب وجود دارد. روی توالت هم یک ورودی آب وجود دارد. شیلنگ رابط ارتباط میان فلکه دیوار و ورودی مخرن را برقرار می کند. با متصل کردن شیلنگ ارتباط دهنده آب لوله به مخزن توالت وارد خواهد شد. توجه کنید که اندازه اکثر شیر فلکه‌های روی دیوار ۱.۵ سانتی‌متر و اندازه دهانه مخزن‌ها اکثرا ۲.۱ سانتی‌متر است که برای تهیه شیلنگ رابط این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد. لازم است قبل از خریدن شیلنگ فاصله بین مخزن توالت و دیوار را اندازه بگیرید و بر اساس آن شیلنگ خریداری کنید.

۷- نشیمن‌گاه توالت را نصب کنید

دو عقب توالت فرنگی دو سوراخ برای وصل کردن نشیمن‌گاه وجود دارد. نشیمن گاه را در محل مورد نظر قرار دهید و به کمک پیچ گوشتی پیچ های آن را ببندید. فقط توجه داشته باشید که نباید به طور مستقیم پیچ را به نشیمن گاه وصل کنید. نشیمن گاه توالت فرنگی دارای پوشش پلاستیکی است که کارایی بسیار خوبی دارد.

پیچ را به پوشش پلاستیکی ببندید و سپس خارهای نشیمن گاه را وارد پوشش پلاستیکی کنید. در این صورت می توانید در زمان دلخواه و در صورت نیاز برای شستشوی توالت پوشش‌ها را از هم جدا کرده و نشیمن‌گاه توالت فرنگی را از توالت جدا کنید. لازم به ذکر است که استفاده از نشیمن گاه پلاستیکی این مزیت را دارد که هنگام باز و بسته شدن درب صدایی ندارد و در به نوعی یک توالت فرنگی بی صدا برای شما می سازد.

۸- درزهای زیر توالت را با چسب بپوشانید

با استفاده از یک چسب آکواریوم که برای درزگیری کابینت ها هم کاربرد دارد می توانید درزهای سرامیک و زیر توالت فرنگی را پر کنید تا آب به زیر توالت نفوذ نکند. دیگر مزیت این کار این است که از تجمع کثیفی در درزهای توالت جلوگیری می کند.

۹- شیر فلکه آب را باز کنید

تا اینجا همه مراحل لازم برای نصب توالت فرنگی ذکر شد و در صورتی که همه مراحل را به درستی انجام داده باشید دیگر کار نصب توالت به اتمام رسیده است و تنها لازم است مرحله پایانی که باز کردن آب است را انجام دهید. به عنوان آخرین مرحله از نصب توالت فرنگی در خانه شیر فلکه آب را باز کنید تا آب وارد مخزن توالت شود. با انجام این کار می توانید نتیجه کار را مشاهده کنید و متوجه شوید که کار به درستی انجام شده است یا خیر. بهتر است تمام قسمت‌های توالت فرنگی را بررسی کنید تا هیچ گونه نشتی آب در آن وجود نداشته باشد. 

اگر مشکلی در نصب وجود نداشت و توالت به خوبی کار می کرد دیگر کاری ندارید می توانید بدون مشکل از توالت استفاده کنید. اگر هم مشکلی در کار بود احتمالا یکی از بخش ها را به درستی انجام نداده اید. برای حل مشکل می توانید مراحل را بررسی کرده و یا با یکی از شرکت های خدمات فنی تماس بگیرید. همانطور که مشاهده کردید نصب توالت فرنگی به راحتی در خانه قابل انجام است و با توجه به آموزش های ارائه شده در این حوزه می توانید خودتان همچون یک سرویس کار توالت را نصب کنید.

نکات مهم در نصب توالت فرنگی

همانطور که می دانید توالت بخش مهمی از ساختمان است که خراب شدن آن باعث نگرانی همه می شود. در میان دو نوع توالت رایج در ایران توالت فرنگی از جزئیات بسیاری برخوردار است و لازم است با اتصالات و مشکلات آن آشنایی داشته باشید. به دلیل حساسیت بالای توالت فرنگی باید نصب و تعمیر آن یا  توسط تکنسین ماهر انجام شده و یا این که با دقت فراوان انجام شود تا از بروز مشکلات جانبی جلوگیری بعمل آید. در حالت کلی امور تاسیساتی ساختمان اهمیت بالایی دارند و انجام آن باید توسط فرد متخصص با رعایت نکات ایمنی و فنی کار انجام شود.

- لوله کشی آب و فاضلاب توالت فرنگی

بخش لوله کشی آب و فاضلاب در توالت فرنگی اهمیت فراوانی دارد. اگر تجهیزات مورد استفاده در سرویس بهداشتی و توالت کیفیت خوبی نداشته باشند ممکن است پس از مدت کوتاه خراب شده و آب و فاضلاب در توالت نشتی پیدا کند. همین موضوع می تواند به کلی ساختمان را تخریب کرده و بخش های مختلف ساختمان را نم دار کند. به همین دلیل لازم است بخش لوله و اتصالات توالت فرنگی با دقت و تخصص فراوانی نصب شوند. اگر خودتان این کار را انجام می دهید توجه کنید که هیچ نشتی در لوله و شیلنگ ها وجود نداشته باشد تا خسارت های احتمالی کاهش پیدا کند.

نصب توالت فرنگی

در این مورد یک موضوع دیگر وجود دارد و آن لوله کشی فاضلاب است. لوله کشی فاضلاب باید بسته به نوع استفاده و نوع فاضلاب ورودی انجام شود. برای توالت و سرویس بهداشتی از لوله های قطور و مخصوص استفاده می شود تا فاضلاب بتواند به خوبی از آن عبور کرده و خارج شود. رعایت نکات فنی در این خصوص باعث می شود از گرفتگی های لوله فاضلاب جلوگیری شود و دیگر نیاز به رفع گرفتگی و لوله بازکنی وجود نداشته باشد. با توجه به سختی های لوله بازکنی و هزینه های بالای آن رعایت این نکات لازم می باشد. همچنین دقت در لوله کشی فاضلاب، نصب سنگ توالت و اتصالات مربوط به آن نیز از اهمیت بالایی برخوردار هستند.

- نصب کاسه و اتصالات توالت

دیگر بخش مهم کاسه توالت فرنگی است که بخش اصلی توالت می باشد. اگر این بخش به درستی و به خوبی روی زمین بسته و سفت نشود ممکن است پس از مدتی لقی پیدا کرده و بازی کند. در این صورت لوله و اتصالات دیگر هم دچار خرابی می شوند و ممکن است شل شوند. در این صورت نشتی در لوله ها ایجاد می شود و نم همه سرویس را در بر خواهد گرفت. پس این مورد هم باید با دقت و توجه کافی انجام شود.

باید توجه داشت که نصب اتصالات توالت فرنگی باید با توجه به کاتالوگ آن انجام شود و هر قطعه را در محل خود نصب کرد. در خصوص خرابی های بوجود آمده در توالت فرنگی و تعمیرات آن نیز افراد متخصص زیادی وجود دارند که با دریافت دستمزد اقدام به تعمیر توالت فرنگی می کنند. البته خود توالت فرنگی چیز خراب شدنی ندارد و تنها اتصالات آن هستند که ممکن است مشکل ساز شوند و آن نیز با رعایت نکات فنی و دقت هنگام نصب توالت فرنگی قابل پیشگیری است.

- چاه فاضلاب توالت

یکی از بخش های اصلی دستشویی و سرویس بهداشتی لوله کشی فاضلاب آن می باشد که در حقیقت مهمترین بخش آن است زیرا آب و فاضلاب را به خارج از محیط منتقل می کند که این خود نقشی اساسی می باشد. رعایت نکات فنی در این خصوص باعث می شود از گرفتگی های لوله فاضلاب جلوگیری شود و دیگر نیاز به رفع گرفتگی و لوله بازکنی وجود نداشته باشد. با توجه به سختی های لوله بازکنی و هزینه های بالای آن رعایت این نکات لازم می باشد. همچنین دقت در لوله کشی فاضلاب، نصب سنگ توالت و اتصالات مربوط به آن نیز از اهمیت بالایی برخوردار هستند.

در پایان لازم به ذکر است که شرکت خدمات فنی و تاسیساتی ایرانیان آماده نصب و راه اندازی انواع توالت ایرانی و فرنگی توسط تکنسین مجرب با دریافت هزینه مناسب می باشد. ما خدمات متنوعی در زمینه امور فنی ساختمان داریم که بهره مندی شما از این خدمات برای ما افتخار بزرگی است.

به این مطلب امتیاز دهید (امتیاز ۳ از ۵ از مجموع ۵ رای)

اگر مشکلی در ساختمان خود دارید همین حالا با ما تماس بگیرید

شرکت خدمات فنی ایرانیان (خانه پاک) با بکارگیری تکنسین های حرفه ای و سرویس کاران با تجربه در لوله بازکنی و خدمات فنی ساختمان افتخار دارد بیش از ۱۵ سال در کنار شما همشهریان تهرانی بوده است و هم اکنون آماده خدمت رسانی به تمام مناطق ۲۲ گانه تهران می باشد. لوله بازکنی ارزان با دستگاه مخصوص، تخلیه چاه فوری، نصب توالت و اتصالات آن، تبدیل توالت فرنگی به توالت ایرانی و ... برخی از خدمات متنوع ما می باشد.

در صورتی که مشکلی در تاسیسات ساختمان شما بوجود آمده با ما در میان بگذارید تا ضمن ارائه مشاوره رایگان مشکل شما را نیز حل کنیم.

خدمات ۲۴ ساعته: ۰۹۱۲۸۴۸۶۱۷۰