علت سیاه شدن کاسه توالت چیست؟
یکشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۴

علت سیاه شدن کاسه توالت چیست؟

احتمالا برای شما هم پیش آمده که دیده باشید کاسه توالت پس از مدتی استفاده تغییر رنگ داده و زرد می شود. حتی در بعضی موارد در بعضی نقاط کاسه توالت لکه های سیاه دیده می شود. اگر سوال شما هم این است که علت تغییر رنگ کاسه توالت چیست با ما همراه باشید.

احتمالا برای شما هم پیش آمده که دیده باشید کاسه توالت پس از مدتی استفاده تغییر رنگ داده و زرد می شود. حتی در بعضی موارد در بعضی نقاط کاسه توالت لکه های سیاه دیده می شود. این لکه های سیاه گاها به جرم تبدیل می شود و اصلا امکان شستن آن با آب و شوینده های عادی وجود ندارد. فرچه کشیدن های مداوم هیچ تاثیری روی آنها ایجاد نمی کند. اگر سوال شما هم این است که علت تغییر رنگ کاسه توالت چیست با ما همراه باشید.

مشکل سیاه شدن کاسه توالت برای خیلی ها بوجود آمده است. زمانی که چینی جات سرویس بهداشتی یا سنگ توالت سیاه شده و جرم می گیرد دیگر به این راحتی امکان از بین بردن آن وجود ندارد. برای رفع این جرم و رسوب ایجاد شده در سنگ توالت روش های مختلفی وجود دارد. اما فارغ از روش های از بین بردن جرم توالت ما می خواهیم بررسی کنیم که چرا این لکه ها و جرم ها روی آن ایجاد می شود. وجود این لکه های برای ساکنین کمی ناراحت کننده است، چراکه ظاهر سرویس بهداشتی را برای افراد مشمئزکننده نمایش می دهد.

علت زرد یا سیاه شدن سنگ توالت

پیش از باز شدن موضوع باید بدانید که ایجاد لکه و رسوب تنها مختص کاسه توالت نیست و ممکن است دیگر وسایل و چینی جات موجود در سرویس بهداشتی هم دچار جرم و رسوب شوند. توالت فرنگی، وان حمام، شیرآلات، دوش حمام و کاسه توالت همه جزء وسایلی هستند که ممکن است در آنها هم جرم و سیاهی ایجاد شود. می توان اینطور گفت که هر وسیله ای که با آب ارتباط داشته باشد ممکن است در آن جرم ایجاد شود.

اگر آب در خود املاح و رسوبات داشته باشد، این املاح و رسوبات پس از مدت ها تماس با دیگر اشیاء همچون شیرآب، دوش حمام، سینک ظرفشویی و ... در آنها رسوب ایجاد می کنند. این رسوب با باقی ماندن در محل به جرم تبدیل شده و رنگ دیگری به خود می گیرد. اما رسوب سیاه رنگ ایجاد شده در کاسه توالت تنها به خاطر تماسب با آب و رسوبات آن نیست. از ظواهر امر به نظر می رسد که علت اصلی در این مورد رسد وجود ادرار و فضولات در کاسه توالت است که لایه سیاه رنگ را در آن ایجاد می کند.

توالت یکی از اجزای اصلی ساختمان است که در همه خانه ها وجود دارد و همه افراد روزانه از آن استفاده می کنند. یعنی روزانه مقداری زیادی فضولات با کاسه توالت تماس پیدا می کند و این موضوع باعث تغییر رنگ سنگ توالت می شود. تماس ادرار و مدفوع با کاسه توالت پس از گذر زمان باعث ایجاد لک و رسوب روی آن می شود و در نتیجه تغییر رنگ آن را به همراه خواهد داشت.

چیزی که باعث تشدید این رسوبات می شود هم عدم شستشوی مناسب سنگ توالت می باشد. افراد پس از استفاده از توالت تنها با آب کاسه توالت را می شویند. این کار گرچه به ظاهر توالت را تمیز می کند اما لایه هایی از ماده در محل باقی می مانند که می تواند پس از مدتی در آن جرم ایجاد کنند. دقیقا همچون یک لیوان که مقدار کمی چای یا قهوه داخل آن باقی مانده باشد. پس از گذشت زمان و خشک شدن چای شاهد این خواهید بود که در کف لیوان رسوب تیره رنگ ایجاد شده است.

در چنین مواقع است که افراد مشاهده می کنند که کاسه توالت جرم گرفته و سیاه رنگ شده است. هرچه از فرچه و شوینده ها استفاده می کنند فایده ای ندارد و جرم ها از بین نمی رود. طبیعی است چون این لایه های جرم تیره رنگ یک باره ایجاد نشده اند که شما بخواهید آنها را یک باره از بین بروند. لایه سیاه روی سنگ توالت طی چندین روز یا هفته بوجود آمده است.

روش از بین بردن سیاهی کاسه توالت

اما نگران نباشید برای حل این مشکل نیز روشهایی وجود دارد. ساده ترین روش شوینده های شیمیایی مخصوص برق انداختن چینی جات سرویس بهداشتی می باشد که به راحتی کثیفی و جرم های روی توالت را از بین می برد و آن را مانند روز اول نو می کند. این محلول ها بقدری قوی هستند که برای پاک کردن جرم های توالت کافیست آن را روی جرم ها بریزید و پس از چند دقیقه روی آن را فرچه بکشید تا جرم ها از بین بروند.

اما بهترین کار برای از بین بردن جرم کاسه توالت شستشوی آن در فواصل زمانی کوتاه است. یعنی به طور هفتگی یا دو هفته یک بار سرویس بهداشتی را با شوینده های عادی شستشو دهید تا آلودگی های باقی مانده روی اشیاء سرویس از بین بروند و در طول زمان تبدیل به جرم نشوند. اگر این کار را انجام ندادید به ناچار باید از شوینده های شیمیایی مخصوص که به اصطلاح به آنها جرم گیر گفته می شود استفاده کنید. برای پیدا کردن بهترین شوینده سرویس بهداشتی می توانید مطلب «بهترین شوینده سرویس بهداشتی» را مطالعه کنید.

به این مطلب امتیاز دهید (امتیاز ۳.۳ از ۵ از مجموع ۳۸ رای)

اگر مشکلی در ساختمان خود دارید همین حالا با ما تماس بگیرید

شرکت خدمات فنی ایرانیان (خانه پاک) با بکارگیری تکنسین های حرفه ای و سرویس کاران با تجربه در لوله بازکنی و خدمات فنی ساختمان افتخار دارد بیش از ۱۵ سال در کنار شما همشهریان تهرانی بوده است و هم اکنون آماده خدمت رسانی به تمام مناطق ۲۲ گانه تهران می باشد. لوله بازکنی ارزان با دستگاه مخصوص، تخلیه چاه فوری، نصب توالت و اتصالات آن، تبدیل توالت فرنگی به توالت ایرانی و ... برخی از خدمات متنوع ما می باشد.

در صورتی که مشکلی در تاسیسات ساختمان شما بوجود آمده با ما در میان بگذارید تا ضمن ارائه مشاوره رایگان مشکل شما را نیز حل کنیم.

خدمات ۲۴ ساعته: ۰۹۱۲۸۴۸۶۱۷۰