چگونه گرفتگی توالت فرنگی را برطرف کنیم؟
جمعه ۸ خرداد ۱۳۹۴

چگونه گرفتگی توالت فرنگی را برطرف کنیم؟

احتمالا برای شما هم اتفاق افتاده که لوله فاضلاب توالت یا همان چاه توالت دچار گرفتگی شده باشد. در این حالت مشاهده می کنید که توالت انباشته از فاضلاب است و کاسه توالت فرنگی پر از آب و فاضلاب شده است که به هیچ عنوان پایین نمی رود. در چنین مواقعی اولین فکر تماس با سرویس کار لوله بازکنی است. افراد به سرعت شماره یک لوله بازکن را پیدا می کنند و از او می خواهند که مشکل گرفتگی توالت را برای آنها حل کند. علی‌رغم اینکه رفع گرفتگی توالت فرنگی و لوله های فاضلابی کاری تخصصی است اما در همه موارد هم لازم نیست با لوله بازکن تماس بگیرید. روش هایی وجود دارد که با استفاده از آنها میت وانید خودتان به راحتی گرفتگی توالت فرنگی و توالت ایرانی را رفع کرده و مشکل را حل کنید. در ادامه برخی از این روش ها را بیان خواهیم کرد.

با افزایش تعداد توالت فرنگی ها و افزایش استفاده از آنها دیگر گرفتگی توالت فرنگی هم افزایش یافته است و شرکت های خدمات فنی و لوله بازکنی درصد بالایی از پروژه های رفع گرفتگی خود را روی توالت فرنگی انجام می دهد. به طور کلی لوله های فاضلاب در شرایط خاصی مستعد گرفتگی هستند. این احتمال در توالت ها افزایش پیدا می کند و باعث می شود موارد بسیاری از گرفتگی توالت گزارش شود. پیش از این که در مورد روش های لوله بازکنی توالت فرنگی به شما آموزش دهیم لازم است در مورد علل ایجاد گرفتگی در توالت ها بیشتر بدانید.

علت ایجاد گرفتگی در توالت فرنگی چیست؟

همانطور که گفته شد لوله های فاضلاب استعداد فراوانی در ایجاد گرفتگی دارند. علت هم ساختار لوله های فاضلاب و سیفون های فاضلابی است که هر دو مورد در توالت ها نیز وجود دارد. در توالت ها لوله های خمیده و سیفون ها اصلی ترین محل گرفتگی توالت هستند که نشانه آن بالا آمدن آب از چاه توالت و عدم مکش فاضلاب می باشد. زمانی که مشاهده می کنید که چاه توالت بالا زده است متوجه می شوید که سیفون توالت فرنگی دچار گرفتگی شده است.  اما مشکل هر چه که باشد قطعا داخل همین لوله ها و سیفون ها می باشد. 

با اطمینان می توان گفت که درصد بالایی از گرفتگی های لوله در خمیدگی های لوله همچون زانویی ها و سیفون ها رخ می دهد. علت این است که در زانویی، خمیدگی یا سیفون لوله که معمولا میزان خمیدگی آن از ۴۵ درجه و ۹۰ درجه می باشد قطر لوله فاضلاب کم می شود. قطر لوله های مستقیم هرچه که باشد در قسمت های خمیده و سیفون این قطر کاهش پیدا می کند. کاهش قطر لوله بهترین فرصت برای گرفتگی لوله را ایجاد می کند. در لوله های مربوط به سینک ظرفشویی، روشویی، حمام و پارکینگ علل گرفتگی با لوله فاضلاب توالت کمی متفاوت است.

در لوله های دیگر علل گرفتگی تفاله چای، مواد زائد، خاک، سنگ، صابون و ... است. این مواد پس از ورود از طریق سینک یا کفشور در داخل لوله به حرکت در می آیند و به مسیر خود ادامه می دهند تا این که به سیفون یا یک زانویی برخورد می کنند. در این قسمت چون قطر لوله کاهش پیدا کرده شی ورودی به داخل لوله در آن قسمت توقف کرده و به دام می افتد. در دیواره لوله ها همیشه رسوب و چربی و جرم وجود دارد. این جرم ها باعث باعث می شود اشیاء ورودی به لوله به دیواره آن بچسبند. این چسبندگی ادامه می یابد و همینطور دیگر اشیاء ورودی را هم در کنار خود نگه می دارد. به این صورت مشاهده می شود که لوله فاضلاب به کلی مسدود شده است.

در توالت فرنگی یا توالت ایرانی هم تاحدودی به همین صورت است. اما در مورد توالت ها مواد ورودی به داخل چاه توالت متفاوت هستند. در توالت ها عموما مواد ورودی مدفوع و فضولات هستند. گرچه ممکن است دستمال کاغذی یا دیگر اشیاء هم به آن وارد شود اما عمده ترین مواد همین فضولات می باشند. ورود حجم زیادی از فضولات به داخل چاه توالت باعث می شود این مواد در داخل سیفون توالت که شکل خمیده دارد گرفتگی ایجاد شود.

چطور از گرفتگی توالت فرنگی جلوگیری کنیم؟

خمیدگی سیفون باعث می شود فضولات در داخل آن تجمع پیدا کنند. باقی ماندن فضولات در داخل سیفون باعث می شود پس از چند روز توالت فرنگی به کلی مسدود شده و دیگر آب از آن پایین نرود. البته تنها عامل سیفون نیست. در آپارتمان ها که فاضلاب توالت از طریق لوله هایی طولانی به شبکه فاضلاب منتقل می شود، احتمال گرفتگی در لوله ها وجود دارد. اگر فضولات بدون مقدار زیادی آب وارد لوله ها شوند، پس از مدتی خشک و سخت می شوند و به دیواره لوله ها می چسبند. تجمع حجم زیادی از فضولات در داخل لوله های بزرگ هم می تواند یک گرفتگی شدید ایجاد کند.

برای حل چنین مشکلاتی و جلویگری از گرفتگی توالت فرنگی باید پس از هر بار استفاده از توالت، مقداری آب خالی کنید. اگر از توالت فرنگی استفاده می کنید باید سیفون را بکشید و اگر از توالت ایرانی استفاده می کنید باید یک آفتابه آب خالی کنید. در این صورت فضولات ورودی به چاه توالت به کمک آب شسته شده و به داخل چاه یا شبکه فاضلاب هدایت می شوند.

علاوه بر این باید دقت کنید که مواد زائد و آشغال همچون دستمال کاغذی، نوار بهداشتی، صابون، گوشی، کلید و هر شی دیگری را به داخل چاه توالت فرنگی نی‌اندازید. اگر هم اشیاء شما که اندازه بزرگی دارند به طور ناگهان به داخل کاسه توالت فرنگی افتاد حتما آنها را بیرون آورید تا در آینده مشکل گرفتگی لوله در توالت فرنگی ایجاد نشود.

روش‌های باز کردن گرفتگی توالت فرنگی

اما در هر صورت ممکن است گرفتگی در توالت ایجاد شود. در صورتی که گرفتی بوجود آمد ناچار باید اقدام به لوله بازکنی نمایید. برای باز کردن گرفتگی توالت فرنگی ابتدا امر لازم نیست با شرکت های لوله بازکنی تماس بگیرید. با استفاده از روش های کاربردی و آسان می توانید خودتان گرفتگی را رفع کنید. در صورتی که گرفتگی شدید بود و موفق به باز کردن آن نشدید، در آن صورت با شرکت های خدمات فنی و سرویس کاران تماس بگرید.

برای باز کردن توالت فرنگی روش های متعدد و مختلفی وجود دارد. هر یک از روش ها تا حدی در باز کردن گرفتگی توالت موثر هستند. ما به ترتیب بهترین روش های رفع گرفتگی را به شما معرفی می کنیم.

- ریختن آب داخل کاسه توالت فرنگی

اولین و بهترین راه برای حل مشکل گرفتگی توالت ها ریختن حجم زیادی آب داخل کاسه توالت است. گفتیم که علت اصلی گرفتگی در توالت باقی ماندن فضولات در سیفون توالت است. شما با ریختن مقدار زیادی آب داخل کاسه توالت فشار زیادی به سیفون توالت و گرفتگی های درون آن وارد می کنید. فشار آب باعث می شود گرفتگی پس از چند دقیقه رفع شده و چاه توالت باز شود. اگر از آب داغ استفاده کنید هم تاثیر کار افزایش پیدا می کند. چون آب داخل باعث شسته شدن فضولات از داخل لوله می شود. 

بنابراین اولین اقدام این است که کاسه توالت فرنگی را تا حد زیادی از آب پر کنید. البته توجه کنید که این روش در صورتی مفید است که گرفتگی ناشی از فضولات باشد. اگر گوشی، سنگ یا اشیاء درشت به داخل چاه توالت افتاده باشند استفاده از این روش نه تنها مفید نیست بلکه مضر خواهد بود.

- استفاده از تلمبه لوله بازکن (چاه بازکن)

اگر استفاده از آب کارساز نبود، باید روش دوم لوله بازکنی در خانه را انجام دهید. لوله بازکن دستی یا تلمبه لوله بازکن یا چاه بازکن یک وسیله کوچک و ساده است که برای رفع اکثر گرفتگی های ایجاد شده در لوله مفید است. این وسیله ساده دارای یک دهانه پلاستیکی و یک دسته است. برای باز کردن گرفتگی توالت فرنگی باید دهانه آن را در دهانه چاه توالت قرار دهید به طوری که هیچ منفذ و درزی در آن وجود نداشته باشد. سپس به کمک دسته به چاه بازکن فشار وارد کنید. باید طوری عمل کنید که فشار شما به داخل لوله وارد شود و هوا از درزهای چاه بازکن خارج نشود.

پس از این که چند مرتبه از چاه بازکن استفاده کردید و به وسیله آن به لوله فشار وارد کردید، به احتمال زیاد شاهد رفع گرفتگی توالت فرنگی خواهید بود. این وسیله ساده در بسیاری از موارد گرفتگی های توالت فرنگی و لوله های فاضلاب را باز می کند. اما در صورتی که مشکل با چاه بازکن حل نشود، به احتمال زیاد یا گرفتگی سخت است یا علتی غیر از فضولات دارد.

- استفاده از فنر دستی لوله بازکنی

روشی دیگر برای باز کردن گرفتگی های توالت و دیگر لوله های فاضلاب استفاده از فنر دستی لوله بازکنی است. یک فنر طولانی و بسیار منعطف که دارای یک دسته است. این فنر طولانی می تواند در رفع گرفتگی لوله ها و توالت ها بسیار مفید و موثر باشد. روش کار با آن به این صورت است که سر فنر را وارد چاه توالت فرنگی می کنید و آن به داخل فشار می دهید. باید بقدری فنر را به داخل فشار دهید تا سر فنر به گرفتگی لوله برخورد کند. زمانی که دیگر فنر به داخل لوله وارد نمی شود احتمال محل ایجاد گرفتگی است.

در این زمان به کمک دسته فنر تلاش کنید که گرفتگی توالت فرنگی را باز کنید. برای این کار باید دسته فنر را گرفته و آن را به کمک دستگیره بچرخانید. همچنان که فنر در حال چرخش است به آن فشار وارد کنید تا وارد لوله فاضلاب شود. یعنی ترکیبی از دوران و فشار که باعث می شود گرفتگی توالت رفع شود. اگر گرفتگی ناشی از مدفوع، نوار بهداشتی یا گرفتگی های ساده باشد حتما با این روش باز می شود. پس از باز شدن سیفون توالت فنر را از لوله بیران بکشید و سیفون توالت فرنگی را بکشید تا آب باقی مانده گرفتگی ها را بشوید.

- تماس با شرکت های لوله بازکنی

پس از این که همه روش های فوق را برای رفع گرفتگی توالت فرنگی انجام دادید، اگر همچنان مشکل شما حل نشده باشد مشخص می شود که یا گرفتگی به قدری سخت شده که به این آسانی باز نمی شود. یا این که علت گرفتگی غیر از فضولات است. در این صورت به ناچار باید از شرکت های خدمات فنی کمک بگیرید. شرکت های لوله بازکنی و تخلیه چاه با استفاده از تکنسین های حرفه ای و دستگاه های مخصوص به راحتی گرفتگی لوله را باز می کنند. در صورت تماس با یکی از شرکت ها، یک تکنسین با یک فنر برقی لوله بازکنی در محل حاضر می شود و در زمانی کوتاه مشکل شما را رفع می کند.

شرکت خدمات فنی ایرانیان با نام تجاری «لوله بازکنی خانه پاک» در سطح تهران و حومه آن خدمات لوله بازکنی و تاسیسات فنی ارزان و فوری ارائه می کند. ما با تکنسین های با تجربه و سرویس کاران حرفه ای به همه مشکلات تاسیساتی شما واقف هستیم و در صورت تماس با ما به سرعت در محل حاضر شده و مشکل شما را رفع می کنیم. اگر مشکلی در این خصوص دارید حتما با ما تماس گرفته و آن را با مشاورین ما در میان بگذارید. 

به این مطلب امتیاز دهید (امتیاز ۳.۸ از ۵ از مجموع ۴ رای)

اگر مشکلی در ساختمان خود دارید همین حالا با ما تماس بگیرید

شرکت خدمات فنی ایرانیان (خانه پاک) با بکارگیری تکنسین های حرفه ای و سرویس کاران با تجربه در لوله بازکنی و خدمات فنی ساختمان افتخار دارد بیش از ۱۵ سال در کنار شما همشهریان تهرانی بوده است و هم اکنون آماده خدمت رسانی به تمام مناطق ۲۲ گانه تهران می باشد. لوله بازکنی ارزان با دستگاه مخصوص، تخلیه چاه فوری، نصب توالت و اتصالات آن، تبدیل توالت فرنگی به توالت ایرانی و ... برخی از خدمات متنوع ما می باشد.

در صورتی که مشکلی در تاسیسات ساختمان شما بوجود آمده با ما در میان بگذارید تا ضمن ارائه مشاوره رایگان مشکل شما را نیز حل کنیم.

خدمات ۲۴ ساعته: ۰۹۱۲۸۴۸۶۱۷۰