نکات فنی ساخت سرویس بهداشتی و توالت
دوشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۴

نکات فنی ساخت سرویس بهداشتی و توالت

سرویس بهداشتی در هر ساختمانی وجود دارد و روزانه به مراتب از آن استفاده می شود. استفاده زیاد از سرویس بهداشتی به معنی مهم بودن آن است. با توجه به مهم بودن توالت و سرویس بهداشتی لازم است نکات فنی و ایمنی آن هنگام ساخت  رعایت شود. در اینجا قصد داریم برخی از نکات فنی و استانداردهای ساخت سرویس بهداشتی و توالت را ذکر کنیم. با آگاهی از این نکات می توان هنگام ساخت توالت و سرویس استانداردهای لازم را رعایت کرد تا نتیجه بهتری را بدست آورد.

سرویس بهداشتی، دستشویی یا همان توالت از نظر پیاده سازی و ساخت دارای نکاتی است که باید رعایت شود تا اصولی و استاندارد ساخته شود. رعایت این نکات علاوه بر حفظ ساختار سرویس آن را از نظر کاربری و بهداشتی مناسب می سازد. در صورتی که این نکات و استانداردها رعایت شوند شاهد این هستید که نتیجه کار کیفیت بهتری دارد.

استانداردهای دستشویی و سرویس بهداشتی

توالت در همه ساختمان ها وجود دارد و این حاکی از عمومیت سرویس بهداشتی در ساختمان ها می باشد. ساختمان های مسکونی، اداری، صنعتی و ... همه سرویس بهداشتی و توالت دارند. از این روی لازم است استانداردهایی برای ساخت این مجموعه ها وجود داشته باشد تا ساخت سرویس طبق استاندارد انجام شده و یک نتیجه مناسب بدست آید.

- فاصله سرویس بهداشتی از دیگر اتاق ها
با توجه به این که سرویس بهداشتی و توالت در همه ساختمان ها وجود دارد لازم است این محیط با دیگر اتاق ها و محیط ها فاصله داشته باشد. در ادارات باید سرویس بهداشتی با اتاق های کار حدود ۱۰۰ متر فاصله داشته باشد. اگر مجموعه بزرگتر باشد می توان از چند سرویس بهداشتی استفاده کرد. اگر یک مجموعه بیش از پنج کارمند داشته باشد لازم است توالت خانمها و آقایان جدا از هم باشد. 

- اندازه سرویس بهداشتی
اندازه مجموعه سرویس بهداشتی محدودیتی وجود ندارد. در صورتی که ساختمان بزرگ باشد و یا چندین طبقه داشته باشد لازم است چند سرویس بهداشتی در مکان های مختلف یا طبقات مختلف وجود داشته باشد.

- اندازه اتاقک توالت
در سرویس های بهداشتی متشکل از چند اتاقک توالت، اندازه هر توالت محدودیت دارد. طول و عرض اتاقک توالت نباید کمتر از ۱.۱ متر باشد. اندازه مناسب برای طول و عرص توالت ۱.۵ یا کمی بیشتر است که این مورد هم نباید خیلی بیشتر از مقدار ذکر شده باشد. ارتفاع مناسب برای توالت درون سرویس های بهداشتی ۲.۲ متر می باشد.

- دیوار و کف سرویس بهداشتی
برای رعایت بهداشت لازم است دیوارهای داخل سرویس تا 
ارتفاع ۲ متری کاشی شده باشد تا امکان شستشوی آن وجود داشته باشد. با توجه به ماهیت بهداشتی بودن توالت، کف آن باید از جنسی باشد که به راحتی نظافت شود. همچنین نباید کف سرویس بهداشتی لیز باشد و در مقابل آب مقاومت داشته باشد. در کف دستشویی نباید درز و شکاف داشته باشد و باید به راحتی قابل شستشو باشد. 

- درب توالت
اتاقک توالت باید دربی به اندازه حدودا ۷۰ سانتی متر داشته باشد. درب دستشویی باید دارای قفل باشد تا فرد بتواند آن را از داخل قفل کند. جنس درب توالت هم بهتر است از آلومینیوم باشد.

- قرارگیری سنگ توالت
محل سنگ توالت در توالت باید از دیوارها فاصله داشته باشد. این فاصله از هر طرف حداقل ۵۰ سانتی متر می باشد تا فرد هنگام نشستن روی آن با دیوار یا شیرآب برخورد نکند. همچنین کاسه توالت نباید رو به قبله یا پشت به آن باشد.

- تهویه سرویس بهداشتی
اگر تنها یک توالت وجود داشته باشد باید یک تهویه کوچه برای آن توالت تعبیه شود. اگر سرویس بهداشتی شامل چند اتاقک توالت باشد باید یک تهویه متناسب با وسعت سرویس وجود داشته باشد که هوای سرویس بهداشتی را به بیرون تخلیه کند. برای کاهش بوی نامطبوع بهتر است توالت ها دارای سیفون عمیق باشند.

- دیگر تجهیزات دستشویی
در داخل هر توالت باید فلاش تانک وجود داشته باشد. در غیراینصورت یک آفتابه برای خالی کردن آب لازم است. همچنین وجود یک فرچه توالت در هر اتاقک ضروری می باشد. در هر سرویس بهداشتی باید یک روشویی به همراه آینه و مایع ظرفشویی تعبیه شده باشد. شیرآب و شلنگ آن باید در سمت راست سنگ توالت قرار گیرد. در مورد روشنایی دستشویی هم باید گفت که لازم است در تاریکی روشنایی به اندازه کافی وجود داشته باشد.

البته نکات دیگری هم در مورد ساخت و تجهیز سرویس بهداشتی و توالت وجود دارد که از ذکر آنها خودداری می شود. با رعایت نکات فنی و بهداشتی در ساخت توالت می توانید یک سرویس بهداشتی پاکیزه و استاندارد بسازید.

به این مطلب امتیاز دهید (امتیاز ۳.۳ از ۵ از مجموع ۶ رای)

اگر مشکلی در ساختمان خود دارید همین حالا با ما تماس بگیرید

شرکت خدمات فنی ایرانیان (خانه پاک) با بکارگیری تکنسین های حرفه ای و سرویس کاران با تجربه در لوله بازکنی و خدمات فنی ساختمان افتخار دارد بیش از ۱۵ سال در کنار شما همشهریان تهرانی بوده است و هم اکنون آماده خدمت رسانی به تمام مناطق ۲۲ گانه تهران می باشد. لوله بازکنی ارزان با دستگاه مخصوص، تخلیه چاه فوری، نصب توالت و اتصالات آن، تبدیل توالت فرنگی به توالت ایرانی و ... برخی از خدمات متنوع ما می باشد.

در صورتی که مشکلی در تاسیسات ساختمان شما بوجود آمده با ما در میان بگذارید تا ضمن ارائه مشاوره رایگان مشکل شما را نیز حل کنیم.

خدمات ۲۴ ساعته: ۰۹۱۲۸۴۸۶۱۷۰