آشنایی با سیفون و کاربرد آن
شنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۴

آشنایی با سیفون و کاربرد آن

احتمالا کلمه شترگلو به گوش شما خورده و برایتان سوال بوده که شترگلو یعنی چه و چه چیزی است. سیفون یا شترگلو وسیله ای است پرکاربرد در سیستم لوله کشی فاضلاب ساختمان که یک از اجزا حیاتی لوله کشی فاضلاب می باشد. سیفون لوله ای است خمیده که کاربردهای مختلفی دارد که یکی از آنها جلوگیری از ورود بوی فاضلاب به داخل ساختمان است. 

یکی از قطعات پرکاربرد در لوله کشی یفاضلاب سیفون یا شترگلو است. سیفون لوله ای خمیده است که مانند گلوی شتر می باشد و به آن شترگلو نیز گفته می شود. این لوله خمیده کارکرد مهمی در لوله کشی فاضلاب دارد. در تمام بخش های لوله کشی فاضلاب قطعا یک سیفون وجود دارد. همین امر باعث افزایش اهمیت این قطعه ساده می شود.

سیفون یا شترگلو چیست؟

سیفون نام های دیگری همچون شترگلو یا آب بند نیز دارد که رایج ترین آن همین سیفون است. سیفون باعث می شود که بوی بد فاضلاب از طریق لوله به داخل ساختمان نفود نکند و جلوی آن را می گیرد. همچنین با استفاده از سیفون حشرات موذی فاضلاب نظیر سوسک نیز نمی توانند وارد ساختمان شوند. این دو ویژگی باعث شده که این وسیله کوچک و ساده اهمیت زیادی پیدا کند.

سیفون در عین سادگی عملکرد ساده ای نیز دارد. حالت خمیده این وسیله باعث می شود همیشه مقداری آب در آن باقی بماند و وجود این آب باعث می شود بو نتواند از لوله فاضلاب خارج شود. در حقیقت وجود آب باعث جلوگیری از خروج بوی فاضلاب و سوسک می شود. پس از هر بار استفاده از توالت، سینک ظرفشویی یا کفشوی ها فاضلاب وارد لوله می شود و پس از عبور از سیفون به داخل چاه می ریزد.

طی این عملیات همچنان مقداری از آب داخل سیفون باقی می ماند. نکته مهم این است که عملکرد سیفون منوط به وجود آب داخل آن است. لذا اگر آب داخل سیفون وجود نداشته باشد و یا تبخیر شده باشد این وسیله عملکرد خود را از دست می دهد. شاید دیده باشید که پس از مدتی استفاده نکرد از توالت بوی چاه از آن منتشر می شود که علت آن همین موضوع است.

فواید و معایب سیفون چیست؟

همانطور که گفته شد سیفون بسیار مفید است و فواید فراوانی دارد. مهم ترین فایده سیفون جلوگیری از ورود گاز فاضلاب و حشرات موزی به ساختمان است. گاز فاضلاب زمانی که وارد ساختمان شود بوی نامطبوع فاضلاب را در فضا منتشر می کند و افراد احساس می کنند که محیط بوی چاه فاضلاب می دهد. در صورتی که از سیفون استفاده شود دیگر چنین بویی در محیط پراکنده نخواهد شد. سیفون جلوی ورود سوسک ها را هم می گیرد. زمانی که سیفون در لوله فاضلاب وصل باشد دیگر سوسک ها نمی توانند از آن عبور کرده و وارد توالت و حمام شوند.

با توجه به تمام خواص سیفون، این وسیله یک مشکل عمده دارد و آن هم گرفتگی لوله است. به خاطر وجود خمیدگی در آن احتمال گرفتگی لوله افزایش می یابد و اکثر گرفتگی لوله ها نیز در بخش سیفون اتفاق می افتد. لذا باید دقت کرد که آشغال و مواد اضافه وارد لوله فاضلاب نشوند و همچنین در توالت پس از هر بار استفاده مقداری آب ریخته شود تا فضولات داخل سیفون باقی نماند.

به این مطلب امتیاز دهید (امتیاز ۴.۶ از ۵ از مجموع ۸ رای)

اگر مشکلی در ساختمان خود دارید همین حالا با ما تماس بگیرید

شرکت خدمات فنی ایرانیان (خانه پاک) با بکارگیری تکنسین های حرفه ای و سرویس کاران با تجربه در لوله بازکنی و خدمات فنی ساختمان افتخار دارد بیش از ۱۵ سال در کنار شما همشهریان تهرانی بوده است و هم اکنون آماده خدمت رسانی به تمام مناطق ۲۲ گانه تهران می باشد. لوله بازکنی ارزان با دستگاه مخصوص، تخلیه چاه فوری، نصب توالت و اتصالات آن، تبدیل توالت فرنگی به توالت ایرانی و ... برخی از خدمات متنوع ما می باشد.

در صورتی که مشکلی در تاسیسات ساختمان شما بوجود آمده با ما در میان بگذارید تا ضمن ارائه مشاوره رایگان مشکل شما را نیز حل کنیم.

خدمات ۲۴ ساعته: ۰۹۱۲۸۴۸۶۱۷۰