دلیل پرشدن و گرفتگی چاه فاضلاب
جمعه ۲۲ دی ۱۳۹۶

دلیل پرشدن و گرفتگی چاه فاضلاب

چاه فاضلاب محلی برای تخلیه و جمع آوری فاضلاب ساختمان می باشد که پس از مدتی پر می شود و نیاز به تخلیه چاه خواهد داشت. حتی در بعضی موارد پس از تخلیه چاه نیز مجددا چاه پر می شود و انگار این روند دوباره تکرار می شود که پس از پر شدن چاه فاضلاب باید آن را تخلیه کرد. اما سوال این است که چرا پس از یک بار تخلیه چاه باید دوباره چاه پر شود و نیاز به تخلیه مجدد داشته باشد.

چاه فاضلاب محلی برای تخلیه و جمع آوری فاضلاب ساختمان می باشد که پس از مدتی پر می شود و نیاز به تخلیه چاه خواهد داشت. حتی در بعضی موارد پس از تخلیه چاه نیز مجددا چاه پر می شود و انگار این روند دوباره تکرار می شود که پس از پر شدن چاه فاضلاب باید آن را تخلیه کرد. اما سوال این است که چرا پس از یک بار تخلیه چاه باید دوباره چاه پر شود و نیاز به تخلیه مجدد داشته باشد.

در حقیقت چاه فاضلاب همچون منبعی می ماند که فاضلاب در آن جمع می شود و پس از پرشدن لازم است تخلیه شود. این اتفاق زمانی می افتد که چاه قدرت جذب خود را از دست داده باشد و دیگر توانایی جذب آب فاضلاب را نداشته باشد که در این صورت است که چاه پس از مدتی پر می شود و فاضلاب از لوله ها و کفشوی ها سرریز می شود.

برای حل این مشکل لازم است عملیات لایروبی و تراش چاه انجام شود. عملیات نوسازی چاه عبارت است از لایروبی کف چاه فاضلاب و خروج فاضلاب و فضولات درون آن و همچنین کف تراشی و تراش دیواره های آن جهت از بین بردن لایه های فضولات از آن تا مجددا قدرت جذب خود را بدست آورد. با انجام این کار دیگر چاه فاضلاب از لایه های رسوب فاضلاب پاک می شود و چاه همچون روز اول قدرت جذب فوق العاده ای خواهد داشت.

تخلیه چاه فاضلاب به چه صورت است؟

پر شدن چاه فاضلاب چیز تازه ای نیست و برای بسیاری از چاه های فاضلاب رخ می دهد که نیاز به تخلیه چاه داشته باشند در آن صورت است که باید با یکی از شرکتهای لوله بازکنی و تخلیه چاه تماس گرفته شود و درخواست تخلیه چاه شود تا این شرکتها با اعزام تیم های تخلیه چاه جهت حل مشکل شما در محل حاضر شوند.

تکنسین های تخلیه چاه ابتدا با بررسی وضعیت محل چاه فاضلاب را پیدا می کنند و سپس با بازکردن درب آن اقدام به تخلیه آن به وسیله پمپهای مکنده کف کش و لجن کش می کنند. همچنین برخی از شرکتهای از تانکرهای مکهنده قدرتمند استفاده می کنند که تاثیر زیادی در انجام عملیات دارد. پر شدن چاه فاضلاب نیز به عللی نظیر میزان تولید فاضلاب، عمق چاه فاضلاب، جنس خاک بستگی دارد.

شاید دیده باشید که برخی از چاه های فاضلاب پس از گذشت چند ده سال هنوز هم سالم هستند و هیچ نیازی به تخلیه چاه ندارند اما برخی چاه ها پس از چند سال استفاده پر می شوند و باید آنها را تخلیه کرد.

پر شدن فوری چاه و نیاز به تخلیه چاه 

واقعا چه تفاوتی میان این دو چاه وجود دارد که یکی مدت زیادی کار می کند و دیگری به زودی پر می شود. عمق چاه های فاضلاب محدود است و معمولا عمل اکثر چاه های خانه ها در یک اندازه می باشد اما چیزی که مهم است میزان تولید فاضلاب یعنی میزان ورودی فاضلاب به داخل چاه و دیگری جنس زمین که دو عامل اصلی در پر شدن چاه و نیاز به تخلیه چاه می باشند.

همانطور که گفته شد عمق چاههای فاضلاب خانگی معمولا بین ده تا پانزده متر می باشد که در همه خانه ها به همین صورت است اما تفاوت خانه ها در تولید فاضلاب می باشد. خانه هایی که تولید فاضلاب زیادی دارند و جمعیت زیادی در آنجا زندگی می کنند باطبع ورودی فاضلاب چاهشان نیز بیشتر بوده و چاه فاضلاب زودتر پر می شود. 

تاثیر جنس خاک در مکش چاه فاضلاب

ماهیت چاه فاضلاب بسته به جنس خاک آن است زیرا در غیر اینصورت چاه فاضلاب دیگر کارایی ندارد و پس از یک هفته پر خواهد شد. لازم است جنس زمین چاه مناسب و جاذب باشد تا فاضلاب ورودی به داخل چاه را جذب خود کند و از پر شدن چاه فاضلاب جلوگیری بعمل آید. روش کار چاه فاضلاب به این صورت است اما زمانی که جنس زمین نامناسب باشد یا فاضلاب ورودی بسیار زیاد باشد پس از مدتی مشاهده می شود که چاه پر شده است.

خب مشخص است که چاه نتوانسته فاضلاب ورودی را جذب کند زیرا یا جنس خاک جاذب نبوده و یا حجم فاضلاب ورودی زیادتر از توان جذب خاک بوده است. همچنین ورود اشغال های فاضلاب نظیر مو، پلاستیک، چربی، دستمال کاغذی و ... نیز می تواند در پر شدن چاه موثر باشد زیرا ورود این مواد به داخل چاه نیز عاملی برای رسوب دیواره چاه می باشد و جلوی جذب چاه را خواهد گرفت.

سرریز شدن چاه فاضلاب

چاه فاضلاب اگر پر شود و کسی آن را تخلیه نکند از یکی از مبادی ورودی فاضلاب مانند کف شوی، حمام یا چاه توالت واقع در پایین ترین نقطه از ساختمان بیرون زده سرریز می شود. البته این اتفاق زمانی می افتد که کارد به استخوان رسیده باشد و چاه سرریز شده باشد. والا اگر چاه پر باشد می توان با علائمی آن را تشخیص داد. علائمی نظیر بوی بد فاضلاب در ساختمان مخصوصا در طبقه زیرزمین، ورود سوسک به داخل ساختمان، نم کشیدن کف ساختمان (بالای چاه) که از جمله علایم تشخیص پرشدن چاه می باشد.

اگر قصد حفر چاه فاضلاب را دارید ما می توانیم به شما کمک کنیم. مغنی های با تجربه ما با بررسی جنس خاک و تعداد طبقات ساختمان چاه فاضلاب مناسبی را برای شما حفر می کنند و دستمزد خود را طبق تعرفه با شما حساب می کنند..

به این مطلب امتیاز دهید (امتیاز ۳.۱ از ۵ از مجموع ۷ رای)

اگر مشکلی در ساختمان خود دارید همین حالا با ما تماس بگیرید

شرکت خدمات فنی ایرانیان (خانه پاک) با بکارگیری تکنسین های حرفه ای و سرویس کاران با تجربه در لوله بازکنی و خدمات فنی ساختمان افتخار دارد بیش از ۱۵ سال در کنار شما همشهریان تهرانی بوده است و هم اکنون آماده خدمت رسانی به تمام مناطق ۲۲ گانه تهران می باشد. لوله بازکنی ارزان با دستگاه مخصوص، تخلیه چاه فوری، نصب توالت و اتصالات آن، تبدیل توالت فرنگی به توالت ایرانی و ... برخی از خدمات متنوع ما می باشد.

در صورتی که مشکلی در تاسیسات ساختمان شما بوجود آمده با ما در میان بگذارید تا ضمن ارائه مشاوره رایگان مشکل شما را نیز حل کنیم.

خدمات ۲۴ ساعته: ۰۹۱۲۸۴۸۶۱۷۰